Wat kan ik doen?
Ik ben 57 jaar en heb een beleggingsverzekering die gekoppeld is aan mijn hypothecaire lening. Door de hoge kosten van de beleggingsverzekering en vooral ook door tegenvallende beleggingsrendementen bouw ik niet genoeg met mijn beleggingsverzekering op om straks mijn hypotheekschuld af te kunnen lossen. Ook heb ik een zeer lage compensatie ontvangen van mijn verzekeraar voor de te hoge kosten van de polis. Ik vind dat mijn verzekeraar een en ander niet adequaat heeft opgelost. Kan ik hier iets tegen doen?
Uit uw vraag maak ik op dat het hier gaat om een zogenoemde woekerpolis.
Op de site van de AFM is op 10 januari een nieuwsbericht verschenen dat de AFM dwingender gaat optreden tegen financiële instellingen met betrekking tot de afwikkeling van woekerpolissen. De AFM verwacht van verzekeraars en adviseurs dat zij 80% van de klanten met een beleggingsverzekering bij hun hypotheek voor 1 januari 2015 hebben geactiveerd.
Activeren betekent dat verzekeraars en adviseurs consumenten:
- zo persoonlijk mogelijk benaderen,
- inzicht geven in de financiële situatie van hun polis (wat is het financiële gat tussen verwachte eindwaarde en doelkapitaal?) en
- ze een bewuste keuze laten maken over de toekomst van hun beleggingsverzekering, zodat zij later niet voor onaangename verrassingen komen te staan.
Om het vertrouwen van consumenten te herstellen, zullen verzekeraars en adviseurs naast de geboden compensatie consumenten ook moeten helpen bij het maken van een keuze wat zij nu met hun beleggingsverzekering gaan doen.
De Tweede Kamer heeft in september 2013 de minister van Financiën duidelijk gemaakt dat zij verwacht dat de inspanningen van verzekeraars en adviseurs om klanten te activeren niet beperkt blijven tot intenties. De Tweede Kamer verwacht concrete resultaten en heeft de minister gevraagd daarom streefcijfers voor het activeren vast te stellen. De AFM heeft daarop de minister van Financiën op zijn verzoek geadviseerd over de hoogte van streefcijfers voor het activeren van klanten met een beleggingsverzekering. In zijn brief van 13 december 2013 aan de Tweede Kamer licht de minister het advies op hoofdlijnen toe en roept hij alle verzekeraars en adviseurs op om dit toe te passen bij de nazorg voor klanten met een beleggingsverzekering.
De AFM heeft in de financiële markt voorbeelden gezien waarbij verzekeraars en adviseurs dankzij een intensieve aanpak een hoog percentage klanten hebben bereikt en geholpen. Voorlopig heeft de AFM alleen een streefcijfer bepaald voor de groep beleggingsverzekeringen die bedoeld zijn voor de aflossing van een hypotheekschuld. In lijn met de succesvolle praktijkvoorbeelden heeft de AFM het streefcijfer vastgesteld op 80%. Dit betekent dat de AFM ervan uit gaat dat verzekeraars en adviseurs 80 % van de klanten met een hypotheekgebonden polis in hun portefeuille voor 1 januari 2015 hebben geactiveerd. Streefcijfers voor de overige klantgroepen verwacht de AFM in de loop van 2014 te geven als er meer zicht is op de eerste ervaringen met deze groep.
Conclusie
De AFM probeert bij de financiële instellingen af te dwingen hun klanten met een woekerpolis te helpen. Informeert u bij uw verzekeraar wat dit voor u betekent en houd u ook het nieuws op dit gebied de komende tijd in de gaten.