Zo vergroot u de veiligheid in de zorg

Getty Images

Lang niet alle dokters en andere zorgverleners die zien dat een collega een fout maakt, spreken die collega daar op aan. Of zeggen het tegen zijn leidinggevende. Dat blijkt uit een onderzoek van het RadboudUmc.

Fout van een collega

De onderzoekers stuurden tweemaal een vragenlijst rond naar enkele duizenden werknemers in de zorg. Uit de antwoorden valt af te leiden dat een kwart van alle mensen die reageerden wel eens heeft meegemaakt dat een collega een fout maakte. Drie van elke vier spraken de collega daar op aan. Maar een op de vier niet. Dat kan komen omdat ze bang zijn, of zich er niet mee willen bemoeien, of gewoon omdat er in de instelling geen cultuur is om elkaar aan te spreken op fouten.

Patiëntenfederatie NPCF vindt dat een slechte zaak. Mensen die werken, maken helaas fouten. Daarom is het goed als anderen hen daarop wijzen. Zeker in de zorg is dat van groot belang. Je kunt alleen leren van je eigen en andermans fouten, als je ermee wordt geconfronteerd.

Veiligheid patiënt moet voorop staan

Fouten in de zorg hebben doorgaans direct gevolgen voor de veiligheid van de patiënt. En die moet toch echt voorop staan. Bij iedereen die werkt in de zorg. Want nog steeds sterven er onnodig veel mensen als gevolg van fouten in het ziekenhuis.

Wat kan ik doen?

Maar u als patiënt kunt zelf ook een grote rol spelen om de veiligheid in de zorg te vergroten. Patiëntenfederatie NPCF deed vorig jaar een onderzoek naar veiligheid in de zorg. En wat bleek. Meer dan de helft van de ruim tienduizend mensen die reageerden had wel eens meegemaakt dat het (bijna) mis ging in de zorg.

En dan gaat het niet direct om heel erge zaken, maar wel om fouten die de veiligheid van de patiënt in gevaar kunnen brengen. Denk aan iemand die nuchter moet zijn vanwege een komende operatie, maar die toch een boterham krijgt als ontbijt. Of een huisarts die zijn handen niet wast na contact met de patiënt.

Blijf alert

Daar kan een patiënt zelf ook alert op zijn. Heeft de dokter zijn handen wel gewassen? Draagt het ziekenhuispersoneel ringen en sieraden? Krijgt u wel de medicijnen die voor u zijn bedoeld?

Het advies aan de patiënt is dus: blijf vragen en controleren. Zo houden we iedereen bij de les en maken we samen de zorg beter.

Dianda Veldman, directeur Patiëntenfederatie NPCF

Auteur