Met de regelmaat van de klok komt de helmplicht voor berijders van de e-bike in het nieuws. Maar hoe zit het werkelijk: welke fietsers moeten sinds 1 januari 2017 een helm op?
Helmplicht én geel kentekenplaatje
De speed pedelec is een e-bike die een topsnelheid van 45 kilometer per uur kan halen - geen gewone e-bike dus. Sinds 1 januari 2017 valt deze fiets onder nieuwe regelgeving. Bestuurders van zo'n speed pedelec zijn verplicht een helm te dragen. De helmplicht hangt samen met het gele kentekenplaatje. Speed pedelecs die vanaf 1 januari 2018 zijn aangeschaft, krijgen natuurlijk meteen een geel plaatje. Daarmee is de berijder ook meteen verplicht de pedelec-helm op te zetten als hij gaat fietsen.
Geen gewone fietshelm
Een normale fietshelm voldoet namelijk niet aan de wettelijke criteria van de pedelec-helm. Die laatste is dikker en biedt een betere bescherming rond de nek en de slapen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu ziet wel een oplossing in de bromfietshelm, maar daar is de branche het - begrijpelijkerwijs - niet mee eens. Het leuke van die snelle e-bike is namelijk dat je zelf wel moet trappen om een beetje snelheid te maken. En ja, wat gebeurt er dan? Precies: je krijgt het warm, je gaat misschien zelfs wel zweten. Als je dan zo'n niet-ademende bromfietshelm op je hoofd hebt, is dat niet te doen.
En dus?
Er is al een Belgische fietsenwinkelketen die wellicht in het gapende gat wil springen, maar een bevestiging is er nog niet. De Belgische helm voor de speed pedelec biedt in elk geval meer bescherming dan de normale fietshelm, dus het zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn. Verder verwachten Bovag en de Fietsersbond dat de berijders van de snelle e-bike in de eerste maanden van het jaar nog geen boete zullen krijgen. Saskia Kluit van de Fietsersbond denkt dat de politie die eerste maanden vooral wil gebruiken om de berijders erop te wijzen dat ze niet op een gewone fiets maar op een supersnelle pedelec zitten.
Rijweg
Voor wat betreft het rijden op de weg zijn de meningen nog verdeeld. Fietsenwinkels denken dat berijders snel bang zijn op de rijweg, omdat ze niet per se 45 kilometer willen rijden, maar 30 tot 35 kilometer per uur ook prima vinden. De Fietsersbond vindt wel dat de speed pedelec binnen de bebouwde kom de rijbaan op moet - het snelheidsverschil tussen de gewone fiets en de speed pedelec is te groot. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat onderzoek doen naar hoe de nieuwe regels in de praktijk uitpakken.
En de gewone e-bike dan?
Moraal van dit verhaal: voor de berijders van de gewone e-bike - de fietsen die een maximale snelheid van 25 kilometer per uur hebben - geldt bovenstaande niet. Die fietsen voorlopig nog lekker frank en vrij rond, met de wind door de haren!
- NOS