
Elektrische auto’s verliezen gemiddeld 2,3 procent van hun accucapaciteit per jaar, zo blijkt uit onderzoek van Geotab. De softwarespecialist voor wagenparkbeheer onderzocht de accu’s van 6300 elektrische auto’s.
In het slechtste geval loopt het verlies op tot 4,5 procent per jaar. Dit is vooral het geval bij auto’s die opladen middels zogeheten snelladers, die vooral langs snelwegen staan.
Geotab kwam tot een gemiddeld capaciteitsverlies van 2,3 procent per jaar. Recentere modellen verliezen echter minder dan 1 procent per jaar. Volgens het bedrijf is laden met wisselstroom en de accu tussen de 20 en 80 procent geladen houden het beste voor de levensduur van de batterij.
Hitte het meest funest
De softwarespecialist stelt dat hitte de grootste vijand is voor het rijbereik; niet de kou, zoals vaak wordt gedacht. Hitte doet lithiumcellen sneller verouderen. Zodoende loopt de levensduur sneller terug dan bij elektrische auto’s die opereren in een gematigd of koud klimaat.
Per automerk zijn de verschillen niet groot, uit het onderzoek blijkt dat accu’s van Nissan het snelst teruglopen en die van Tesla het minst snel.
- Algemeen Dagblad