Elke winterse periode komt de vraag weer op: waarom wordt het ene fietspad wel gestrooid en het andere niet? En hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid: wie betaalt de schade als je valt op een niet of slecht gestrooid fietspad? We zochten het voor je uit.
De gladheid te lijf: hoe, waar, wanneer
Gemeenten zijn niet verplicht alle wegen en (fiets)paden te strooien of sneeuwvrij te houden. Over het algemeen kiezen gemeenten voor gladheidsbestrijding op hoofdwegen: wegen waar dagelijks veel verkeer komt. De Fietsersbond heeft op zijn website een aantal aandachtspunten voor gladheidsbestrijding voor fietsroutes op een rijtje gezet:
- Pekel strooien bij verwachte gladheid of ijzel, het eerst op bruggen en andere vorstgevoelige plaatsen
- Pekel strooien bij verwachte sneeuw – ná de sneeuwval vegen of borstelen
- Fietsroutes moeten met prioriteit worden behandeld: binnen 3,5 uur. Reden: in de ochtendspits tussen 7 en 9 uur zijn er zo’n 2,5 miljoen fietsers op pad en dat is volgens de Fietsersbond meer dan het aantal auto’s op de weg
- Geef via de gemeentewebsite en via sociale media informatie over strooitijden en -routes, liefst met behulp van kaartmateriaal.
Strooiplannen
Hoewel nog niet alle gemeenten hun strooiplan online bekendmaken, is steeds beter te achterhalen waar de gemeente precies strooit. De Fietsersbond vraagt jaarlijks bij alle gemeenten het strooiplan op en verwerkt deze gegevens in hun routeplanner (vink ‘strooiroutes’ aan).
Kom je zelf een glad fietspad tegen en vind je dat daar echt gestrooid had moeten worden? Maak daar dan melding van bij de Fietsersbond: zij registreren elk jaar de knelpunten en manen gemeenten beter te strooien of te vegen.
Is de gemeente aansprakelijk voor jouw valpartij?
De gemeente is er als wegbeheerder verantwoordelijk voor dat de openbare wegen en (fiets)paden in goede staat zijn en blijven. Val je doordat er een gat in het wegdek zit, dan is het heel goed mogelijk dat de schade op de gemeente kan worden verhaald. Bij gladheid ligt het verhaal anders: het probleem ligt namelijk niet aan het wegdek zelf. De gemeente is alleen aansprakelijk als blijkt dat zij als wegbeheerder onvoldoende zorg heeft betracht bij het voorkomen of opheffen van de gladheid.
Aantonen aansprakelijkheid
- Ten eerste moet je aantonen dat de gemeente op de hoogte had moeten zijn van de gevaarlijke situatie. Dat is niet al te ingewikkeld: als wegebeheerder houdt de gemeente de weerberichten heus wel in de gaten.
- Ten tweede moet je aannemelijk maken dat tussen het ontstaan van de gladheid en jouw valpartij zoveel tijd is verstreken dat de gemeente ruim de tijd had de gladheid te bestrijden. Precies hier wringt de schoen, want welke wegen hadden het eerst moeten worden gestrooid, hoeveel geld had de gemeente redelijkerwijs in de gladheidsbestrijding moeten steken, waarom is gekozen voor pad A en niet voor pad B en ga zo maar even door. Het zijn vragen die alles te maken hebben met gemeentelijk beleid en daar blijft de burgerlijke rechter liever van af. Wil je je zaak tegen de gemeente winnen, dan moet je dus bijvoorbeeld bewijzen dat de gemeente tijd genoeg had om álle fietspaden te borstelen. Het is in dit soort zaken bijzonder lastig met hard bewijs te komen.
Houd het veilig
Ben je niet zo bang aangelegd en stap je ook bij sneeuw en gladheid gewoon op de fiets? Houd dan in elk geval deze tips in de gaten en houd het veilig - voor jezelf én voor je medeweggebruikers.
- Fietsen123