Fietsen, zowel oud als nieuw, worden vaak gestolen, vooral in de grote steden. Wie zijn op straat gestalde fiets goed wil beschermen, kan het beste een ART-2-slot gebruiken, waarmee de fiets aan een hek of paal wordt vastgeketend. En de beste is...
...de ABUS-IVEN Chain 8210.
Dat blijkt uit een test van de ANWB. De ABUS-IVEN Chain 8210 (€50) scoort uitstekend op gebruiksgemak, slijtvastheid van de hoes en fiets vastzetten. Het enige minpuntje is de forse prijs. Het geteste kettingslot heeft een lengte van 110 cm en weegt 2,1 kg. De schakels zijn 8 mm dik. Het slot is ook verkrijgbaar in een lengte van 85 cm en van 140 cm.
ABUS heeft een online sleutelservice voor het aanvragen van een reservesleutel. Dat kost van 12,45 euro tot 21, 95 euro. Een reservesleutel is belangrijk als een verzekerde fiets wordt gestolen. De verzekering vraagt vaak twee sleutels van een ART-goedgekeurd slot.
ART-2-sloten zijn de meest gebruikte fietssloten voor gewone en elektrische fietsen. Een ART-2-ringslot is vaak een vast onderdeel van de fiets. Een los tweede slot, ook ART-2 is aan te raden om de fiets te kunnen verankeren aan de 'vaste' wereld. Tijdens de test zijn de sloten niet op braakbestendigheid getest, omdat dit al door de Stichting ART wordt gedaan. Alle sloten in de test voldoen aan de eisen voor braakbestandigheid.
ART-3-slot
Voor brommers, scooters, dure e-bikes, speed-pedelecs en elektrische bakfietsen is een ART-3-kettingslot aan te raden. Dit slot is sterker en zwaarder dan een ART-2-slot. De best is de ABUS-IVY Chain 9210 (€120 voor een ketting van 110 cm). Het slot is ook verkrijgbaar in een lengte van 85 cm, 140 cm en 170 cm. Het slot weegt 3,0 kg en de schakels zijn 10 mm dik. Het is het enige slot waarbij je de ketting recht in het slothoofd klikt. Zo vormt de gesloten ketting een perfecte cirkel. De hoes van de ketting is zeer slijtvast en het gebruiksgemak van het slot is groot.
Bron: ANWB