De Consumentenautoriteit heeft de Nederlandse Energie Maatschappij, NLEnergie, boetes opgelegd van ruim 1 miljoen euro voor misleidende telefonische werving.
De prijsvechter die in reclamespots onder meer Frans Bauer, Natasja Froger en Maurice de Hond inschakelde, heeft in de periode oktober 2008 tot juli 2009 een zeer groot aantal consumenten telefonisch benaderd voor het afsluiten van een energiecontract. Daarbij heeft de Nederlandse Energie Maatschappij zich niet gehouden aan een aantal regels die gelden bij telemarketing.
Zo werd aan het begin van het gesprek de identiteit van het bedrijf en het commerciële oogmerk niet duidelijk genoemd. Ook werden misleidende mededelingen gedaan over de kosten en het te behalen prijsvoordeel.
Via haar informatieloket ConsuWijzer ontving de Consumentenautoriteit een groot aantal klachten over
misleidende telemarketingpraktijken van de Nederlandse Energie Maatschappij. De Nederlandse Energie Maatschappij maakte gebruik van verschillende externe callcenters die op grote schaal onaangekondigd consumenten benaderden om over te stappen van hun huidige energieleverancier naar de Nederlandse Energie Maatschappij. Aan het begin van het telefoongesprek werd de consument onvoldoende duidelijk verteld welk bedrijf belde. Consumenten dachten in veel gevallen dat zij met hun huidige energieleverancier spraken. De telefonische verkopers vertelden aan consumenten onder meer dat zij in aanmerking kwamen voor een lager energietarief vanwege hun woonplaats, of omdat uit onderzoek was gebleken dat zij al een tijd te veel betaalden voor hun energie. Ook werden er onjuiste en misleidende mededelingen gedaan over
het prijsvoordeel dat men kon behalen, waarbij onvoldoende werd ingegaan op de omstandigheden en
voorwaarden die dat bepalen.
Er werden ook contracten verkocht aan consumenten die kwetsbaar zijn, bijvoorbeeld vanwege hun
hoge leeftijd. Dit is in strijd met de Gedragscode Consument en Energieleverancier waaraan alle
energiebedrijven zich hebben gebonden. Handelen in strijd met een gedragscode waarbij een bedrijf is
aangesloten, wordt als een oneerlijke handelspraktijk bestempeld.
Door de ongekend grote en niet eerder vertoonde omvang van de telemarketing door de Nederlandse
Energie Maatschappij is het aantal consumenten dat is geconfronteerd en mogelijk benadeeld door de
misleidende en soms ook agressieve handelswijze zeer groot. Dat verklaart de enorme boete.
De Nederlandse Energie Maatschappij heeft bezwaar aangetekend tegen het besluit.
- geldenrecht.nl