Winkelen via internet wordt steeds populairder, en dat vertaalt zich in meer klachten over de webwinkels. In de eerste helft van het jaar ontving ConsuWijzer voor het eerst meer klachten over webwinkels dan over gewone winkels.
Consuwijzer ontving 6.000 meldingen in een half jaar. De meest voorkomende klacht betreft niet of te laat bezorgde producten. Deze klacht wordt op de voet gevolgd door meldingen over garantie en ondeugdelijke producten. Op de derde plaats staan meldingen over rekeningen en betalingen. Bij fysieke winkels (5400 meldingen per 6 maanden) gaat meer dan de helft van de meldingen over garantie en ondeugdelijke producten.
Tips
Met een paar eenvoudige maatregelen is de kans op een teleurstelling flink te verkleinen. Google bijvoorbeeld de naam van de webshop. Als er fora zijn waar het klachten regent over die webwinkel, is het niet verstandig er te kopen. ConsuWijzer heeft een ShopScan gemaakt om te helpen het kaf van het koren te scheiden.
Geschillencommissies
Gaat er iets mis bij een webwinkel die is aangesloten bij de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie of de Stichting Webschop Keurmerk, dan kunt u naar de Geschillencommissie stappen. Voordat u een klacht indient, moet u eerst schriftelijk bij de winkel klagen en deze winkel enige tijd gunnen om het probleem op te lossen. Lukt dat niet, dan stapt u naar de Geschillencommissie.
Doe hier de ShopScan
- geldenrecht.nl