Meldpunt betalingsproblemen hypotheek

Banken zeggen dat ze klanten met raad en daad bijstaan als deze moeite hebben met de hypotheekbetalingen. Dat klinkt mooi, maar doen ze het ook? Worden klanten echt geholpen of sturen banken alleen aanmaningen? De Vereniging Eigen Huis gaat dit inventariseren en heeft daarvoor een meldpunt geopend.

Op dit moment hebben bijna 82.000 huishoudens een betalingsachterstand van 4 maanden of langer op de hypotheek. Dat is 25% meer dan een jaar eerder. Aanzienlijk meer mensen hebben een kortere achterstand of dreigen binnenkort in de problemen te komen. Deze problemen zullen verergeren door de groeiende werkloosheid.

Meldpunt
De Vereniging Eigen Huis vindt dat iedereen met betalingsproblemen deskundig advies en passende hulp moet krijgen van zijn bank. Banken kunnen bijvoorbeeld klanten een rentepauze aanbieden of de hypotheek oversluiten naar een gunstiger rentetarief. Via een meldpunt gaat de Vereniging Eigen Huis ervaringen van huiseigenaren met betalingsachterstand verzamelen en analyseren. Mocht dat nodig zijn dan zullen banken op klachten worden aangesproken.

Bronnen:
www.eigenhuis.nl/actueel/pers/2013/406846-veh-introduceert-meldpunt-betalingsproblemen/
www.eigenhuis.nl/hypotheken-financien/woonlasten/beoordeel-uw-hypotheekaanbieder/

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl