Even contact opnemen me de zorgverzekeraar is volgens de Consumentenbond niet zo makkelijk. Soms staat een beller 20 minuten in de wacht of komt er helemaal geen antwoord op een mailtje.
De Consumentenbond houdt de kwaliteit van het contact met zorgverzekeraars in de gaten. Vorig jaar zomer hebben ze het telefonisch contact getest. Dat deden medewerkers van de bond nogmaals in december, de spitsmaand voor zorgverzekeraars. Het zou te verwachten zijn dat de maatschappijen goed zijn voorbereid op de drukte in de laatste maand van het jaar, en daar hun bezetting op aanpassen.
Toch moest men in december gemiddeld ruim anderhalve minuut wachten om iemand aan de lijn te krijgen. Deze gemiddelde wachttijd werd sterk beïnvloed door een paar uitschieters: bij Delta Lloyd, IZA, VGZ, Zorgverzekeraar UMC en Agis kwam het voor dat het zo lang duurde, dat de beller na 20 minuten maar ophing. Kleine verzekeraars deden het op dat gebied het beste: bij PMA duurde het gemiddeld maar 22 seconden, en bij DVZ Achmea hoefde de beller nooit langer te wachten dan 39 seconden.
Dan het mailcontact. Eén op de tien mails werd helemaal niet beantwoord, dat vindt de Bond zorgwekkend. Sommige verzekeraars gaven wel antwoord, maar deden daar erg lang over. Promovendum en Zorgverzekeraar UMC spanden de kroon met een antwoordtijd van zelfs 18 dagen. Dat is bij Agis en TakeCareNow beter geregeld, daar kwam het antwoord altijd binnen één dag. Dan moet het antwoord alleen wel kloppen. Dat blijkt toch vaak niet het geval. Het is geen uitzondering dat men van één maatschappij op één dezelfde vraag toch drie verschillende antwoorden krijgt. Bijzonder lastig, want als de zorgverzekeraar onze vragen over ziektekostenverzekeringen niet correct kan beantwoorden, wie dan wel?
- geldenrecht.nl