Veel bankklanten willen switchen

Klanten zijn niet erg tevreden over hun bank. Ongeveer 6% van de Nederlandse bankklanten zeggen het komende half jaar van bank te wisselen. Nog eens 26% overweegt zo’n overstap. Wereldwijd overweegt iets meer dan de helft van de klanten over te stappen naar een andere bank.

Dit blijkt uit een onderzoek van Capgemini en Efma. Het is de vraag hoeveel bankklanten de daad bij het woord voegen. In praktijk is er nogal wat koudwatervrees om van betaalrekening te veranderen. Die koudwatervrees is niet nodig, omdat er een overstapservice is.

Makkelijk overstappen
U vraagt de overstapservice aan bij uw nieuwe bank. De overstapservice zal 13 maanden lang bijschrijvingen automatisch doorstorten naar uw nieuwe rekening en automatische incasso’s van uw nieuwe rekening afschrijven. Ook rente, aflossing en premies van hypotheek en verzekering worden van uw nieuwe bankrekening afgeschreven.

Zelf doen
Enkele zaken moet u zelf doen, zoals bankpassen, eventuele creditcard en internetbankieren aanvragen bij uw nieuwe bank. Periodieke overschrijvingen moet u stopzetten en bij uw nieuwe bank opnieuw regelen. Bedrijven en instellingen waarvan u inkomen ontvangt, moet u ook zelf op de hoogte brengen van uw nieuwe bankrekeningnummer.

Na ongeveer een jaar krijgt u bericht dat de overstapservice binnen een maand wordt stopgezet. U controleert of alles goed is verlopen en vervolgens kunt u de rekening bij de oude bank opzeggen.

Bronnen:
www.nl.capgemini.com
www.overstapservice.nl/
www.consumentenbond.nl/

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl