3 diensten, 1 aanbieder, minder rompslomp

Getty Images

Steeds meer mensen brengen internet, telefonie en tv onder bij één aanbieder.  Wat zijn de voor- en nadelen van deze drie-in-éénpakketten?

Bellen via het ene bedrijf, internetten via een ander en televisie kijken via een derde: het was lange tijd de dagelijkse praktijk. Al was het maar om de simpele reden dat het niet mogelijk was om al deze diensten van één aanbieder te betrekken. Met de opkomst van snelle communicatieverbindingen als ADSL, kabel en glasvezel is hier verandering in gekomen. De aanbiedingen voor alles-in-éénpakketten vliegen de consument nu om de oren.

Een stuk goedkoper

Alles-in-éénpakketten hebben een aantal voordelen in vergelijking met losse abonnementen voor internet, telefonie en televisie. Omdat je niet meer drie abonnementen hoeft af te sluiten bij verschillende bedrijven, ontvang je voortaan maar één rekening in plaats van drie.

Daarnaast krijg je de apparatuur voor het installeren in één pakket thuisgestuurd en is er maar één monteur nodig voor de installatie. Er is verder ook nog maar één aansluitpunt in huis in plaats van drie verschillende. Dat scheelt een hoop rompslomp en snoeren.

Nog belangrijker is dat drie-in-één­abonnementen een stuk goedkoper zijn dan abonnementen voor drie losse diensten. Het voordeel is afhankelijk van de aanbieder die je kiest, maar kan oplopen tot honderden euro’s per jaar.

Beperkte keuze

Een nadeel van een totaalpakket is dat wanneer er een storing is, je meteen niet meer kunt internetten, bellen en tv-kijken. Bij diensten van verschillende aanbieders is de kans op een volledige uitval een stuk kleiner. Verder is de keuze beperkt: het aantal aanbieders van alles-in-éénpakketten is kleiner dan het aantal aanbieders van losse diensten.


Snelle verbinding nodig

Naast de keuze uit verschillende aanbieders kun je bij iedere aanbieder kiezen uit meerdere pakketten. De vraag is welke versie het best bij je wensen past. Zo heeft iemand die sporadisch belt een ander abonnement nodig dan iemand die dagelijks lang aan de lijn hangt.

Om alle diensten aan huis te kunnen leveren, is er in ieder geval een snelle verbinding nodig via ADSL, kabel of glasvezel. Glasvezel biedt de snelste verbinding, maar het aanbod is nog beperkt in Nederland.

Doe de postcodecheck

Hoe kom je erachter welke mogelijkheden er zijn op het adres waar je woont?
Het handigst is een postcodecheck op een site waarop een overzicht van alle aanbieders gegeven wordt. Onder meer op www.geldenrecht.nl/page/vergelijk-internetaanbieders kun je op die manier tarieven en aanbiedingen vergelijken.

Het resultaat is een lijst met alles-in-éénpakketten waarbij de goedkoopste bovenaan staat. Het gaat hier dan om de kosten in het eerste jaar: bijna alle aanbieders werken met een jaarcontract. Het tweede jaar is vaak duurder omdat er dan geen actiekortingen meer worden gegeven. Wie goedkoper uit wil zijn, stapt regelmatig over. Andere vergelijkingssites zijn www.totaalwijzer.nl, www.breedbandwinkel.nl/alles-in-1 en www.verandervanprovider.nl.
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine