Aantal ongelukken met e-bike sterk gestegen

Fietsers op een e-bike
Getty Images

Fietsen op een e-bike is razend populair. Maar de snelheid die daarmee gepaard gaat stuwt het aantal verkeersslachtoffers met zwaar letsel flink op. Volgens kenniscentrum VeiligheidNL is het aantal verkeersslachtoffers in tien jaar tijd met twintig procent gestegen.

Twee derde van alle verkeersslachtoffers die op de Spoedeisende Hulp (SEH) terechtkomt is fietser. Het aandeel ongelukken met elektrische fietsen is daarbij sterk toegenomen, van 19 procent in 2016 tot maar liefst 36 procent in 2020. Dat heeft niet alleen te maken met het sterk gestegen aantal e-bikes in het verkeer, maar ook met de aard van het letsel. De kans op ernstig letsel is namelijk groter op een elektrische fiets.

Het aantal ongelukken met 55-plussers op een e-bike neemt al een aantal jaren toe, maar ook jongeren belanden nu steeds vaker op de SEH na een ongeluk met een e-bike. Dat blijkt uit onderzoek van VeiligheidNL.

Drukker

Volgens de Fietsersbond is het op fietspaden veel drukker geworden sinds de coronaperiode. Daardoor is de kans op ongelukken groter. Vaak zijn daar e-bikes bij betrokken. Het beheersen van de (hogere) snelheid op een e-bike is namelijk knap lastig, aldus de Fietsersbond. Daar komt bij dat mensen op een elektrische fiets zonder dat ze het in de gaten hebben meer risico nemen en zo in gevaarlijke situaties terechtkomen. De Fietsersbond organiseert al jaren cursussen om mensen om te leren gaan met de snelheid en het gewicht van een e-bike.

Mogelijk oplossingen zijn er, maar die zijn niet 1-2-3 geregeld. Zo pleit de Fietsersbond voor bredere fietspaden, zodat fietsers met verschillende snelheden elkaar niet in de weg zitten.  Ook het verwijderen van obstakels als paaltjes en hekken kan helpen.

De invoering van een helmplicht voor de fiets is volgens directeur Martin Damen van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) de snelste en verreweg goedkoopste manier om het aantal verkeersdoden fors te verlagen. Hij pleit dan ook voor een helmplicht voor fietsers van 60 jaar en ouder. In Nederland is een helmplicht traditioneel omstreden.

 

Auteur