Ontdek hoe u tientallen tot honderden euro’s kunt besparen op uw auto – per maand!
Laat de auto wat langer meegaan
Besparing: €75 tot €175 per maand
Stel: u koopt een splinternieuwe middenklasser. Het bezit ervan alleen al kost honderden euro’s per maand, zonder ook maar één kilometer te rijden. Dat komt doordat de auto fors minder waard wordt op het moment dat hij de garage verlaat. Als u vervolgens drie jaar in uw nieuwe auto rijdt, komt u uit op een afschrijving van maar liefst €390 per maand, blijkt uit berekeningen van de Consumentenbond. Na drie jaar de auto inruilen en een andere nieuwe auto kopen, houdt de post afschrijvingen op hetzelfde hoge niveau. Maar het kan ook anders. Rij na drie jaar nog eens drie jaar door en u verlaagt deze post naar een gemiddelde afschrijving van €315 per maand verspreid over zes jaar. Dat scheelt €75 per maand. Nóg voordeliger is het om de auto niet nieuw te kopen, maar als driejarige. Rijdt u er als tweede eigenaar vervolgens drie jaar mee, dan bedraagt de afschrijving gemiddeld nog maar €215 per maand. U bespaart hiermee €175 per maand.
Controleer de bandenspanning
Besparing: €4 tot €9 per maand
Rijden met een te lage bandenspanning slurpt extra brandstof, omdat de auto veel meer weerstand op de weg ondervindt. Elke maand de bandenspanning controleren is daarom een goede gewoonte. Doe dat als de banden nog koud zijn. De juiste bandenspanning vindt u op een sticker op de middenstijl, op de A-stijl achter het portier, in de brandstofklep of in het instructieboekje. Pomp de banden niet harder op dan voorgeschreven, anders slijten ze sneller. Rijden met de juiste bandenspanning bespaart 2 tot 5 procent op uw brandstofverbruik. Meer tips: kies banden met een lage rolweerstand en rij niet te lang door met winterbanden, want die zorgen voor meer brandstofverbruik.
[ITEMADVERTORIAL]
Stap over op een zuinige auto
Besparing: varieert sterk, tot meer dan €100 per maand
Stel: u rijdt in een middenklasser zo’n 16.000 kilometer per jaar. Dan bent u aan brandstof €180 per maand kwijt. Eén manier om op deze post te bezuinigen, is een auto te kiezen uit de Top 10 van zuinige auto’s van de ANWB. Het scheelt veel of een auto 1 op 18 rijdt (zoals de zuinigste middenklasser) of 1 op 13 (zoals de gemiddelde auto). Kijk op www.anwb.nl/auto/besparen/top-10-zuinige-autos.
Zet airco en achterruitverwarming snel weer uit
Besparing: €30 per maand
Even de airco aan. Of de achterruitverwarming. Met één druk op de knop is het geregeld. Maar wist u dat de tank dan veel sneller leeg raakt? Rijden met de airco aan kost maar liefst tot 10 procent meer brandstof, met de achterruitverwarming aan 4 tot 7 procent. Druk die knop dus nog een keertje in zodra koeling of verwarming niet meer nodig is.
Haal overbodige ballast uit de auto
Besparing: €14 per maand
Meer bagage betekent meer brandstofverbruik. Rijden met een volle kofferbak is daarom een dure gewoonte. Gereedschap en sneeuwkettingen horen alleen in de wagen thuis wanneer u deze onderweg nodig zou kunnen hebben. Haal ook de dakkoffer na de vakantie er snel weer af. Dat scheelt niet alleen 20 kilo, maar ook flink wat luchtweerstand tijdens het rijden. Een vergelijkbaar verhaal geldt voor de fietsdrager. Maar denk ook aan de benzine. Altijd met een volle tank rijden betekent ook dat u steeds het gewicht van 50 liter benzine meezeult. Stel dat u bij elkaar 100 kilo onnodig gewicht meeneemt, dan verbruikt u per 100 kilometer wel 0,6 liter benzine extra. Als u per jaar 16.000 km rijdt en u hebt het hele jaar 100 kilo extra gewicht aan boord, dan kost dat maar liefst €14 per maand extra.
Pak de fiets voor korte ritten
Besparing: €15 per maand
De helft van alle autoritten is korter dan 7½ kilometer. Eén op de drie ritten is zelfs korter dan 5 kilometer. Deze ritten verslinden twee keer zoveel brandstof als lange ritten, omdat de motor pas ná een kilometer of vijf goed op gang komt. Voor de meeste mensen is dit een afstand die goed met de fiets is te overbruggen. Stel dat u wekelijks drie autoritten van 5 kilometer zou vervangen door een fietstochtje, dan scheelt dat 60 dure autokilometers per maand. Een auto die tijdens een lange rit 1 op 14 rijdt, heeft bij korte ritjes 1 liter benzine nodig voor 7 kilometer. Die 60 kilometer kosten u daardoor 8½ liter benzine à €1,76: in totaal zo’n €15. Overweeg ook het gebruik van een vouwfiets, bijvoorbeeld als u vaak in de binnenstad moet zijn. De auto aan de rand van de stad parkeren en de rest van het traject fietsen, bespaart brandstof en parkeerkosten.
Zoek een goedkope pomp
Besparing: €10 per maand
Steeds meer Nederlanders mijden tankstations langs de snelweg. En terecht. De prijzen liggen er doorgaans veel hoger dan bij benzinestations in de stad of langs regionale wegen. In september kostte een liter Euro 95 langs de snelweg bijvoorbeeld meer dan €1,80. De goedkoopste tankstations brachten maar rond de €1,70 in rekening. Een goedkope pomp zoeken (bijvoorbeeld via www.tankwijzer.nl of www.athloncarlease.com) kan het meeste voordeel opleveren. Een alternatief is tanken met een kortingspas van de ANWB (alleen voor leden) of van United Consumers (€5, te verrekenen met de korting). Beide geven 6 cent korting op de gemiddelde landelijke adviesprijs.
Sluit een goedkope verzekering af
Besparing: €16 per maand
Het is schokkend maar waar: de duurste autoverzekering kost drie keer zoveel als de goedkoopste. Bezoekers van prijsvergelijker Verzekeringssite.nl besparen gemiddeld €200 per jaar als ze overstappen naar een nieuwe verzekering met even goede of zelfs betere voorwaarden. En dat zijn lang niet allemaal mensen die hun verzekering al tien jaar hebben. Wat vorig jaar een goedkope verzekering was, kan dit jaar ongunstig afsteken bij een nieuwe verzekering. Bijvoorbeeld doordat bij de huidige verzekeraar de premie omhooggaat en bij een andere verzekeraar nieuwe klanten korting krijgen. Het is dus zeker niet overbodig om jaarlijks polissen te vergelijken. Dan kunt u meteen controleren of de dekking nog wel bij u en uw auto past.
Bekeer u tot ‘Het Nieuwe Rijden’
Besparing: €11 tot €18 per maand
Snel doorschakelen en de auto in de versnelling laten uitrijden bij een stoplicht… Anders dan de rij-instructeur ons vroeger leerde, zijn dit goede, zuinige gewoonten. Ze maken deel uit van Het Nieuwe Rijden, een brandstofbesparende rijstijl die tien jaar geleden is geïntroduceerd. Andere belangrijke onderdelen van Het Nieuwe Rijden: zo veel mogelijk rijden met een gelijkmatige snelheid én een laag toerental (maximaal tussen de 2000 en 2500 r/min bij moderne diesel- en benzineauto’s). Bij 80 km per uur is de vijfde versnelling een goede keuze, bij 50 km per uur de vierde.
En een bocht nemen kan meestal wel in z’n drie. Moet u snelheid minderen of stoppen? Laat dan op tijd het gas los, ontkoppel niet en laat de auto in de versnelling uitrollen. Zet de motor uit bij een stop van een minuut of langer. En laat tijdens het rijden liefst de ramen dicht, want door de extra luchtweerstand verbruikt u anders tot 10 procent meer brandstof. Nog een paar rijstijltips: vertrek op tijd zodat u zich niet hoeft te haasten, maak zo mogelijk gebruik van cruisecontrol en rij op de snelweg niet harder dan 100 km per uur. Met Het Nieuwe Rijden kunt u makkelijk 6 procent besparen op het brandstofverbruik. De ANWB belooft zelfs een besparing van 10 procent aan automobilisten die bij de bond een training volgen in Het Nieuwe Rijden.
Hoog of laag eigen risico
Met een hoger eigen risico betaalt u minder premie voor uw autoverzekering. Dat is logisch. Toch kiezen veel mensen voor een laag eigen risico, omdat ze bang zijn veel geld kwijt te raken bij schade. Maar is dat wel verstandig? Stel dat u schade rijdt en €500 zelf moet ophoesten. Kunt u dat bedrag missen? Zo ja, hoeveel premievoordeel staat daar tegenover? En bent u nu werkelijk zo’n brokkenpiloot? Kortom: is die verzekering wel nodig?
Kleine schade: liever zelf betalen
Een verzekering is er om schade te vergoeden. Maar bij een autoverzekering kunt u beter even tot tien tellen als het om een kleine schade gaat. Wie schade claimt, verliest immers de no-claimkorting. Dat merkt u niet meteen, maar wel na afloop van het verzekeringsjaar. Dan gaat de premie omhoog – en het kan jaren duren voordat u weer dezelfde no-claimkorting hebt opgebouwd. Overstappen naar een andere verzekeraar heft dat nadeel niet op, want die hanteert hetzelfde aantal schadevrije jaren als uw huidige verzekeraar. Even rekenen voordat u schade claimt is dus verstandig. Vraag eventueel uw verzekeraar of uw tussenpersoon om hulp. Bij sommige verzekeraars kunt u achteraf alsnog de schade voor eigen rekening nemen.
Verzekeringstips
De autoverzekering in één keer per jaar betalen is veel goedkoper dan per maand. Dit kan wel 6 procent schelen. Kunt u het zich veroorloven om een groot bedrag te missen, dan doet u daarmee uw portemonnee een groot plezier. Neem geen rechtsbijstanddekking als u al een gewone rechtsbijstandverzekering hebt met een verkeersmodule. Ga naar www.geldenrecht.nl/vergelijk-autoverzekering, vul uw kenteken in en vergelijk de actuele tarieven van autoverzekeraars voor úw auto.
Allrisk of alleen WA
Voor auto’s tot pakweg vier jaar oud is een allrisk-dekking een goede keuze. Zodra de auto vier wordt, is het vaak beter om te kiezen voor een verzekering die alleen WA en beperkt casco dekt. Is de wagen ouder dan acht jaar, dan is een kale WA-verzekering meestal voldoende. Onder de WA-dekking valt ook schade van inzittenden. Als u als bestuurder een ongeluk veroorzaakt waarbij uw inzittenden schade lijden, dan wordt die schade door uw WA vergoed. Als een ander het ongeluk veroorzaakt, is zijn of haar WA-verzekering aansprakelijk.
Een speciale inzittendenverzekering is hiervoor in principe niet nodig. Zo’n extra schadeverzekering voor inzittenden biedt wél gemak en zorgt ervoor dat slachtoffers sneller geld krijgen. De polis keert namelijk uit aan de passagier en verhaalt daarna de schade op de WA-verzekering van de schuldige partij. Ook als er niemand schuld heeft of als de schuldige partij niet verzekerd is, keert de extra schadeverzekering aan inzittenden uit.
- geldenrecht.nl