De Verkeersveiligheidscoalitie meldt dat Nederland zijn internationale koppositie als verkeersveilig land dreigt kwijt te raken. Een vaste top drie plaats is inmiddels al ingeruild voor de negende positie op de wereldranglijst. Zo is het aantal ernstig verkeersgewonden in 2018 gestegen naar 21.700, een toename van 1000 personen ten opzichte van 2017. Ook het aantal verkeersdoden nam toe met 11% naar 678.
Om de veiligheid van de infrastructuur te verbeteren is een nieuw ambitieus project in het leven geroepen. Minister van Nieuwenhuizen heeft 50 miljoen euro per jaar toegezegd aan Verkeersveiligheid 2030, een plan waarin maatregelen genomen moeten worden om de achteruitgang van de veiligheid tegen te gaan. In het plan wordt veel aandacht besteed aan fietsers en ouderen, twee kwetsbare groepen die in Nederland oververtegenwoordigd zijn.
Verkeersveiligheid 2030
Desondanks zal pas in het voorjaar worden bepaald welke voorwaarden worden gesteld aan de cofinanciering van 50 miljoen per jaar tot 2030, die minister Van Nieuwenhuizen in 2019 toezegde. Ook mogen pas in het najaar van 2020 investeringsbesluiten worden verwacht. Dat concludeert de Verkeersveiligheidscoalitie uit de verzamelbrief van de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de Kamer, een document waarin verschillende ontwikkelingen op het gebied van weginfrastructuur en verkeersveiligheid staan beschreven.
Volgens deskundigen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) hangt het succes van het plan af van de prioriteit die het kabinet wil geven aan de doelstelling van 0 verkeersdoden in 2030. Zij zeggen dat de plannen ambitieus zijn, maar alleen zullen slagen als er ook concrete acties worden ondernomen.
Actie
De Verkeersveiligheidscoalitie pleit al jaren voor investeringen in o.a. (fiets)infrastructuur en de uitbreiding van verkeershandhaving. Veranderingen op korte termijn zijn niet mogelijk; volgens de minister vraagt dat nog veel overleg. De Verkeersveiligheidscoalitie vindt dat er meer druk achter de uitvoeringsplannen gezet mag worden: de gezamenlijke overheden moeten zich inzetten om de verkeersveiligheid te verbeteren en het leed van slachtoffers te voorkomen.
Volgens de Verkeersveiligheidscoalitie kan er al wel actie ondernomen worden tot alle uitvoeringsplannen en risicoanalyses helemaal klaar zijn. Zo kunnen er nu al maatregelen getroffen worden om de verkeersveiligheid in Nederland te verbeteren. Bijvoorbeeld door het inzetten van slimme technologie om de handhavingscapaciteit te vergroten, het scheiden van fietsers van overig verkeer en het veiliger maken van woonwijken en provinciale wegen, kan er al veel gewonnen worden op het verbeteren van de veiligheid van de infrastructuur.
Helsinki
In de Finse hoofdstad Helsinki zijn in 2019 geen fietsers en voetgangers slachtoffer geworden van dodelijke verkeersongelukken. De drie dodelijke slachtoffers die het land wel moest betreuren, waren een automobilist en twee motorrijders. Ook in het Noorse Oslo zijn afgelopen jaar geen kinderen, voetgangers of fietsers gestorven in het verkeer.
Deze steden danken hun positieve cijfers aan verbeteringen van de verkeersveiligheid in de afgelopen jaren. Door o.a. het verbeteren van de wegen, het opvoeren van de verkeerscontroles en het verlagen van de snelheid in woonwijken en het stadscentrum tot 30 kilometer per uur, wisten zij de kwetsbare deelnemers in het verkeer beter te beschermen.
Bron: Fietsersbond, Verkeersveiligheidscoalitie, Helsinki Times