Verzekeringsfraude kan op een onverwachte manier aan het licht komen. In dit geval is op een oude verkoopfoto een schade te zien die later als parkeerschade is geclaimd bij de autoverzekering. De autoverzekeraar heeft de uitgekeerde schade teruggevorderd en de automobilist op een zwarte lijst geplaatst.
Dat blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie van het Kifid. In deze zaak claimt een automobilist in juli 2022 schade aan de achterklep van haar auto op haar all risk autoverzekering. Zij meldt dat zij bij het achteruitrijden vanuit een parkeerplaats tegen een winkelwagentje is gereden. De schade bedraagt ruim duizend euro en de verzekering keert dat bedrag uit.
Een half jaar later wordt de auto na een andere schade total loss verklaard. Om de schade vast te stellen bestudeert een expert verkoopfoto's van de auto uit oktober 2021. Hij ziet op de achterkant de schade die is geclaimd in juli 2022.
De verzekeraar schrijft de automobilist in een e-mail dat zij in juli 2022 opzettelijk onjuiste informatie heeft verstrekt om een schade uitkering te ontvangen. De verzekeraar kondigt maatregelen aan .De automobilist stuurt daarop met twee e-mails. Een is van de verkoper, die verklaart dat er geen deuk in de achterklep aanwezig was bij de verkoop. De andere mail is van de schadehersteller, die verklaart dat er in juli geen oude schade was.
Weerspiegeling
De verzekeraar blijft bij het standpunt dat er sprake is van fraude en zo komt de zaak bij de Geschillencommissie. De Commissie ziet op de verkoopfoto's duidelijk een deuk in de achterklep. Het is geen weerspiegeling van licht, zoals de automobilist zegt. Ook hebben de verkoper en de schadehersteller hun eerdere verklaringen over de deuk genuanceerd en herzien. De Commissie constateert daarom dat er fraude is gepleegd en dat de verzekeraar de uitgekeerde schade mag terugvorderen. Ook mag de verzekeraar de persoonsgegevens van de vrouw drie jaar lang registreren, zodat ook andere verzekeraars kunnen nagaan dat de vrouw heeft gefraudeerd.