Ik ben 54 jaar en getrouwd. Onlangs heb ik een beleggingsverzekering over gesloten. De adviesvergoeding hiervan was 1.500 euro. Dat bedrag vonden mijn vrouw en ik nogal hoog voor het oversluiten van een beleggingsverzekering. Moeten wij dat zomaar accepteren van onze adviseur of is er een mogelijkheid tot beroep hiertegen?
U hoeft niet zomaar akkoord te gaan met de kosten die u in rekening worden gebracht. Gelet op de aard en reikwijdte van de dienstverlening dient de adviesvergoeding namelijk redelijk te zijn. Klachten over financiële producten of diensten kunt u indienen bij de financiële dienstverlener van wie u het product heeft afgenomen. Alle financiële dienstverleners zijn wettelijk verplicht een interne klachtenprocedure te hebben. Levert deze procedure geen resultaat op, dan kunt u uw klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Het Kifid helpt u (dreigende) conflicten met financiële dienstverleners op te lossen. Kifid heeft een ombudsman en een geschillencommissie. Het Kifid is een geschilleninstituut dat door het ministerie van Financiën is erkend.
De (Autoriteit Financiële Markten) AFM heeft sinds 2012 toezicht op de oversluitmarkt van beleggingsverzekeringen gehouden. Met verschillende marktpartijen is gesproken en bij een aantal van hen is onderzoek uitgevoerd. Dit heeft geleid tot diverse handhavingmaatregelen, naar aanleiding waarvan deze marktpartijen hun werkwijze hebben aangepast. Resultaat was de kennelijk onredelijkheidnorm. Dit om te voorkomen dat adviseurs beloningen in rekening brengen voor hun werkzaamheden die, gelet op de inspanningen, te hoog zijn.
Naar aanleiding van te hoge adviesvergoedingen heeft de AFM in het verleden al vaker boetes opgelegd. Op 10 juli 2014 legde de AFM een bestuurlijke boete van € 100.000 op aan een assurantiekantoor. De AFM heeft vijf klantdossiers onderzocht waarin het kantoor in de periode van september 2012 tot en met november 2012 heeft geadviseerd over het oversluiten van beleggingsverzekeringen. De boete is opgelegd omdat het assurantiekantoor in de vijf klantdossiers vergoedingen in rekening heeft gebracht die kennelijk onredelijk zijn. Zo bracht het kantoor voor het oversluiten van bijvoorbeeld 1 beleggingsverzekering € 1.200 euro in rekening, voor het oversluiten van 2 beleggingsverzekeringen € 1.000 en voor het oversluiten van 3 beleggingsverzekeringen € 1.900. De in rekening gebrachte vergoedingen staan niet in verhouding tot de werkzaamheden, zoals die blijken uit de klantdossiers. Het in het besluit vervatte oordeel van de AFM kan door belanghebbende(n) ter toetsing aan de rechter worden voorgelegd.
Conclusie
Bent u niet tevreden, dien dan een klacht in bij de financiële dienstverlener van wie u het product heeft afgenomen. Komt u er samen niet uit, stap dan naar het Kifid.