Als een tussenpersoon door een fout financiële schade veroorzaakt, maar deze weet terug te draaien, dan is er geen schade meer, en dus valt de tussenpersoon niets meer te verwijten. Een verzekerde heeft dan niets meer te claimen.
Dat blijkt uit een niet-bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid. Een vrouw heeft via een tussenpersoon een allrisk autoverzekering afgesloten. Als een buitenspiegel beschadigd raakt, meldt de verzekerde dit bij de tussenpersoon. Enige tijd later maakt de verzekeraar ruim 500 euro over, dat is het schadebedrag minus 150 euro eigen risico.
Ruim een half jaar later ziet de vrouw dat haar premie verhoogd is van 100 naar 150 euro per maand. Door de schademelding heeft ze minder schadevrije jaren en de premieverhoging zal vijf jaar duren. De vrouw is zo boos dat zij hiervoor niet gewaarschuwd is door de tussenpersoon, dat zij een klacht indient. De tussenpersoon stelt voor dat de vrouw het uitgekeerde schadebedrag terugbetaald, zodat de premie weer naar beneden gaat.
Slechte informatie
De verzekerde gaat akkoord, maar stapt wel naar de Geschillencommissie voor een vergoeding van de vijf jaar hogere premie. De tussenpersoon had haar nooit gewezen op de gevolgen van het indienen van een claim. Zijn informatie was dus onduidelijk, onjuist en misleidend. De Geschillencommissie oordeelde dat de vrouw aan de ene kant gelijk had, want de tussenpersoon kon niet aantonen dat er juiste informatie was verstrekt. Aan de andere kant, het uitgekeerde schadebedrag was terugbetaald en de premie verlaagd. De vrouw heeft dus geen nadeel ondervonden en daarom wordt haar claim afgewezen.
Bron(nen): Kifid