Dankzij een goede afhandeling van verzekeringsclaims is het algemene beeld over verzekeraars vorig jaar verbeterd. Al enkele jaren verbetert het beeld dat consumenten van verzekeraars hebben, maar dat beeld is desondanks aanzienlijk negatiever dan tien jaar geleden.
Dat blijkt uit de jaarlijkse Consumentenmonitor, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK. Het percentage consumenten dat overwegend een positief gevoel heeft over verzekeraars bedraagt nu 56 procent, tegen 51 procent in 2010. De goede claimafhandeling was voor een derde van de ondervraagde reden om het beeld over verzekeraars positief bij te stellen.
Het algemene beeld
Voor een op de tien was een afgewezen claim juist reden om negatiever over verzekeraars te denken. Drie andere ontwikkelingen droegen ook bij aan het verslechteren van het algemene beeld: negatieve berichtgeving over verzekeraars in de media, steeds meer uitsluitingen en premieverhogingen. Dat was voor respectievelijk 23, 16 en 14 procent van de verzekerden reden om negatiever over verzekeraars te denken.
Verbeteringen
In het onderzoek is ook gevraagd welke kenmerken verzekeraars moeten verbeteren. Bovenaan de lijst staat duidelijkheid over wat wel en niet gedekt is op de polis. Een op de drie vindt dat nodig. Bijna evenveel verzekerden vinden dat het taalgebruik begrijpelijker moet.
Bron: www.verzekeraars.nl/