Trouwe klanten betalen de hoofdprijs bij schadeverzekering

Bijna de helft van de schadeverzekeraars maakten meer winst op trouwe klanten

Vrouw met autoschade aan de telefoon
Getty Images

Trouwe klanten betalen voor hun schadeverzekeringen bij bijna de helft van de verzekeraars meer premie dan nieuwe klanten. Het is daarom verstandig regelmatig te controleren of het lonend is over te stappen naar een andere verzekeraar.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft bij 31 schadeverzekeraars onderzocht hoeveel winst ze maken op twee groepen klanten. Aan de ene kant de klanten die al minimaal negen jaar zijn verzekerd, aan de andere kant klanten met een verzekering die pas een à twee jaar liep. Onderzocht zijn 47,7 miljoen particuliere auto- (WA, WA+ en Allrisk), inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen.

Bijna de helft van de schadeverzekeraars maakten meer winst op trouwe klanten dan op nieuwe klanten. Dit gold voor minimaal één soort verzekering. Vaak ging het om een toename in de winstmarge van tien procent tussen klantgroepen 1-2 jaar en 9+ jaar.

Bij de drie soorten autoverzekeringen betalen trouwe klanten bij zo'n twintig tot dertig procent van de verzekeraars meer dan nieuwe klanten. Bij inboedelverzekeringen is dit bijna een kwart. Bij aansprakelijkheidsverzekeringen betalen trouwe klanten en nieuwe klanten bijna overal even veel. Overigens zijn er ook verzekeraars die trouwe klanten belonen met een lagere premie.

Overstappen

De AFM heeft ook gekeken naar het al dan niet overstappen van verzekerden. Overstappen komt niet veel voor. Zeventig procent van de verzekerden heeft al vijf jaar of langer dezelfde aansprakelijkheids- en/of inboedelverzekering. Bij autoverzekerringen zit iets meer dan de helft al vijf jaar of langer bij dezelfde verzekering. Al een jaar na het afsluiten van een verzekering kijken de meeste verzekerden niet meer of ze ergens een voordeliger aanbod zien. Dit geldt voor zo'n tachtig procent van de autoverzekeringen. Bij aansprakelijkheids- en inboedelverzekeringen is dit percentage hoger.

De belangrijkste reden om niet over te stappen is tevredenheid met de lopende verzekering. Weinig verzekerden blijven bij de huidige verzekeraar omdat ze geen tijd of zin hebben om zich te verdiepen in verzekeringen. Ook zijn mensen niet bang dat ze een verkeerde keuze maken. Die tevredenheid leidt vaak tot hogere premies. Met overstappen is dan geld te besparen.

Auteur