Bij de keuze van een zorgverzekering zoeken verzekerden naar informatie welke zorgverleners de verzekering heeft gecontracteerd en welke niet, maar vaak kunnen ze deze informatie niet vinden. Dat kan dure gevolgen hebben.
Dit blijkt uit een onderzoek van de patiëntenfederatie NPCF, het Landelijk Platform Ggz en Ieder(In). In 2013 moest een op de negen verzekerden betalen voor medische behandelingen, waar niet op was gerekend. Een derde van die groep moest de hele rekening betalen, en een vijfde meer dan de helft. Als ze de kosten niet meer konden of wilden betalen, moesten ze uitwijken naar een andere behandelaar.
Keuzevrijheid
Meer dan tachtig procent van de respondenten vindt het belangrijk om zelf een dokter of andere hulpverlener te kiezen. Maar bij de daadwerkelijke keuze van een verzekering speelt die keuzevrijheid een kleine rol. Domweg omdat de informatie om vrij te kunnen kiezen vaak ontbreekt op het moment van keuze. Zo had eind 2013 ruim zestig procent van de verzekerden nog geen informatie van de verzekering welke zorgverleners waren gecontracteerd voor 2014. De patiëntenkoepels roepen verzekeraars op de informatievoorziening te verbeteren, zodat verzekerden nare ervaringen en hoge kosten kunnen voorkomen.
In het aanstaande novembernummer van Plus Magazine leest u:
In 8 stappen naar een betere zorgverzekering