Betalen met een creditcard of pinpas is makkelijk, maar brengt ook risico’s met zich mee. Gaat er iets mis, dan kan een goede brief helpen.
Ieder jaar worden consumenten voor miljoenen euro’s opgelicht, maar gelukkig draaien ze niet altijd zelf voor de schade op.
Om fraude te voorkomen, is het belangrijk dat u de bonnen van de transacties bewaart en de maandelijkse afschriften goed controleert. Staan daar bedragen op die niet kloppen, trek dan direct (meestal binnen 24 uur) aan de bel en laat uw kaart eventueel blokkeren. Wanneer u vermoedt dat u bent opgelicht, doe dan ook aangifte bij de politie. Wie tijdig alarm slaat, kan in de meeste gevallen gebruikmaken van een zogeheten chargeback-regeling. Als er sprake is van een vergissing, wordt het geld in principe zonder problemen teruggevorderd.
Bij echte fraude ligt dat wat lastiger en hanteren de creditcardmaatschappijen vaak een eigen risico. Dat eigen risico kan soms oplopen tot de schade die iemand heeft geleden tot de melding.
Pas op uw pas!
Creditcardmaatschappijen doen hun uiterste best om het vertrouwen van klanten in plastic geld te winnen. Daarom gaan de meeste kredietverstrekkers coulant om met vergissingen. Maar u moet wel goed op uw pas letten.
- Zet direct na ontvangst uw handtekening op de kaart.
- Bewaar betaalbewijzen en/of opnamebonnen.
- Accepteer geen hulp van vreemden bij betalen of pinnen.
- Leen uw kaart niet zomaar uit aan iemand anders.
- Verstuur het creditcardnummer niet zomaar per e-mail of sms.
- Schrijf het nummer van de creditcard op en bewaar dit apart.
- Bewaar het noodnummer van de creditcardmaatschappij (ook in uw telefoon).
- Download Voorbeeldbrief Creditcard-perikelen (Word-formaat)