4,5 jaar wachten op vergoeding voor vertraging

Vliegtuig
Getty Images

Na bijna 4,5 jaar krijgen veertig passagiers van Royal Air Maroc hun vergoeding voor hun vertraagde vlucht uit 2018. Royal Air Maroc heeft tijdens de procedure steeds andere argumenten aangevoerd, maar uiteindelijk deed de rechtbank begin februari uitspraak in het voordeel van de passagiers.

Dat meldt claimorganisatie EUClaim, die luchtvaartpassagiers bijstaat bij vertragingen en de rechtszaak tegen luchtvaartmaatschappij Royal Air Maroc had aangespannen. De vlucht vertrok op 9 juli 2018 met bijna drie uur vertraging van Schiphol. Het vliegtuig zou naar Al Hoceima gaan, maar landde op de luchthaven van Nador. Passagiers die op Al Hoceima moesten zijn, hadden er daardoor nog eens een reis van 2 uur over de weg bij gekregen. Ook passagiers met eindbestemming Oujda kwamen vele uren later aan dan gepland.

Tijdens het proces voerde Royal Air Maroc eerst aan dat de rechtbank niet bevoegd zou zijn. Vervolgens vroeg de luchtvaartmaatschappij uitstel aan. Daarna claimde de maatschappij dat Al Hoceima en Nador hetzelfde gebied zouden zijn. Ook werden weersomstandigheden aangevoerd als reden om uit te wijken. De rechter was niet overtuigd door deze argumenten en veroordeelde Royal Air Maroc tot het betalen van compensatie aan de veertig vertraagde passagiers.

Bron: EUclaim

Auteur