De terugvlucht van Corina van der Lans verliep niet helemaal zoals zij had gedacht. In 2009 raakte haar KLM-vlucht vanaf Quito in Ecuador flink vertraagd. In totaal 29 uur te laat stond zij uiteindelijk op Schiphol. “Technische problemen”, voerde de KLM aan. De maatschappij wees daarom met een beroep op “uitzonderlijke omstandigheden” haar verzoek om een schadevergoeding af.
Daar dacht het Europese Hof van Justitie anders over. Zeven jaar en vele rechtszaken later werd de onfortuinlijke reizigster in het gelijk gesteld. De hoogste Europese rechter kende haar een schadevergoeding toe van €600. Volgens de Europese regels heeft een passagier recht op compensatie wanneer de vlucht meer dan drie uur vertraging oploopt.
Overmacht
Een uitzondering vormen vertragingen door ‘overmacht’. Probleem is dat nooit goed omschreven werd wat overmacht is. De KLM stelde in het geval van Van der Lans dat kort voor de start een technisch mankement aan het toestel was vastgesteld. Overmacht dus door “uitzonderlijke omstandigheden”, beweerde het bedrijf. Daar heeft de rechter nu korte metten mee gemaakt. Een luchtvaartmaatschappij moet op tijd onderhoud plegen aan het toestel.
Is dit vonnis goed nieuws voor luchtreizigers? Dat valt te bezien. De uitspraak kan een doorbraak betekenen voor duizenden rechtszaken die al jaren voortslepen over vluchtvertraging, denkt Tom van Bokhoven van Vlucht-Vertraagd.nl, een van de websites die passagiers helpen met het binnenhalen van hun claims.
Tegelijk wijst hij erop dat de luchtvaartmaatschappijen sinds het vonnis creatiever zijn geworden in het verzinnen van smoezen om geen schadevergoeding te hoeven betalen. “We zien bijvoorbeeld dat ze zich nu steeds vaker beroepen op ‘verborgen fabricagefouten’. Dat is voor passagiers onmogelijk om te controleren.”
Waarop heb je recht bij een vertraagde vlucht?
Wat de maatschappij achteraf ook beweert, er ontstaat recht op een vergoeding als je vliegt van, naar of via een van de landen die vallen onder de compensatieregeling: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Spanje, Slowakije, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, IJsland, Zweden.
Komt de maatschappij niet uit een van deze landen, dan krijg je alleen een vergoeding als je vertrekt vanuit een van deze landen. Doorgaans heb je recht op een vergoeding als je meer dan drie uur later uit het toestel stapt dan de bedoeling was. Maar de hoogte van de claim hangt ook af van de duur van de vertraging en de afstand van de vlucht.
Er kunnen zich twee situaties voordoen: de vlucht is vertraagd of hij is geannuleerd. In beide gevallen heb je bij een korte vlucht al na twee uur wachttijd recht op: eten en drinken, twee gratis telefoontjes, en eventueel een overnachting en een transfer. Bij vertraging mag je na vijf uur afzien van de vlucht en het geld van de tickets terugvragen. Bij een annulering moet de maatschappij binnen zeven dagen het geld terugbetalen. Je krijgt geen compensatie bij slecht weer. Ook stakingen, een bommelding, een lastige passagier, een aangevlogen vogel of een omleiding op last van de luchtverkeersleiding tellen niet mee voor een vergoeding.
Tips om je claim kracht bij te zetten
- Maak bij vertragingen foto’s van mededelingen op vertrekborden. Ook een plaatje van het beeldscherm in het vliegtuig met de routekaart en vliegtijden helpt tijdens rechtszaken. Bewaar tickets en instapkaarten.
- Dien een klacht over vertraging altijd in bij de maatschappij waarmee je vloog, ook al boekte je de reis bij een reisbureau of touroperator.
- Prijsvechters in de luchtvaart talmen nogal eens met uitbetalen van de wettelijk verplichte compensatie. Wijst de maatschappij de claim af, dan kun je een klacht indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), op de website www.ilent.nl. Of je probeert je recht te halen via een civiele procedure bij de rechter.
- Tal van claimbureaus helpen tegen een vergoeding in de klachtenprocedures. Kijk eens op websites als Vlucht-Vertraagd.nl, Euclaim.nl en Flightclaim.com.
- Goed om te weten: de luchtvaartmaatschappij is verplicht passagiers bij vertragingen te informeren over rechten, zoals een vergoeding, een maaltijd en een drankje, en eventueel onderdak in een hotel.
Klachtenbrief
- Plus Magazine