De handbagage-koffertest

Getty Images

Wat is handiger: 2 of 4 wieltjes? Met voorvak of juist zonder? En mag hij eigenlijk wel mee in de vliegtuigcabine? Plus testte 5 handbagagekoffers.

Plus’ handbagage-testers:

Hans Avontuur (49), al 28 jaar reisjournalist en zo vaak de -wereld rond geweest dat het hem duizelt. Let vooral op: gebruiksgemak.

Albert de Vries (65), eigenaar van de webwinkel Bagagespecialist.nl en een koffer- en lederwaren winkel in Hardinxveld-Giessendam. Let vooral op: degelijkheid en gebruikte materialen.

Gaat u binnenkort vliegen? Let dan goed op wat u meeneemt! Vooral prijsvechters zijn zeer bedreven in kleine lettertjes waarin staat wat u mee mag nemen het vliegtuig in. Bij easyJet mag u bijvoorbeeld maximaal 1 stuk handbagage meenemen. Voor een extra tasje moet u bijbetalen. Corendon en Emirates beperken het aantal kilo’s handbagage. Bovendien gelden er voor het formaat per maatschappij weer andere regels. Dat het ook anders kan, bewijst ArkeFly met de simpele regel: neem mee wat u wilt, als het maar in het schap ­boven u past en u het er zelf in tilt.

Enorm aanbod

De wirwar aan regeltjes is terug te zien in het huidige aanbod van handbagagekoffers. Dat is enorm. In sommige kofferwinkels hangen er zelfs grote labels aan de koffers waarop staat bij welke maatschappij hij mee mag het vliegtuig in. “De ticketprijzen zijn vaak zo uitgekleed, dat ze het moeten hebben van de extra bagage, stoelen kiezen en snel boarden. Daar verdienen ze aan”, zegt Albert de Vries (65) van Bagagespecialist.nl. Hij heeft het aanbod de afgelopen jaren sterk zien veranderen. Zo hangen de adreslabels niet langer in het zicht, maar zijn ze netjes weggewerkt om niet aan iedereen te laten zien wie er niet thuis is.

Bijbetalen

Dankzij slim gebruik van nieuwe kunststoffen bestaan er nu modellen van minder dan 2 kilo. Dat kan net het verschil zijn tussen wel of niet bijbetalen. Hoeveel u moet bijbetalen, verschilt per maatschappij. Soms mag de koffer niet meer mee het vliegtuig in en moet deze ingecheckt worden. Andere maatschappijen rekenen een ‘boete’ van rond de 50 euro. Reisjournalist Hans: “Bij twijfel kun je dus beter niet te moeilijk doen. Voor 30 euro neem je meestal een extra koffer mee die in het ruim gaat. Dan ben je van alle gedoe af.”

Hard of zacht?

Maar is zo’n lichte, zachte koffer wel sterk genoeg? Volgens de testers Albert de Vries en Hans Avontuur wel. Tenminste, als de koffer goed in elkaar is gezet, met goed gestikte ritsen en versteviging op de hoeken. Het enige nadeel is dat ze meegeven als je er te veel in stopt, zodat de omvang buiten de toegestane afmeting kan komen. Hard is dus niet beter dan zacht, of andersom. De keuze hangt af van het gebruik. “Een harde koffer is vooral handig als je er veel spullen in wilt proppen”, meent Albert de Vries. “Als je kleding oprolt, kun je veel meer kwijt”, tipt Hans Avontuur. Met vacuümzakken past er nog meer in.

Kwetsbare wieltjes

Koffers met 2 wieltjes hebben de voorkeur van beide testers. “Dat trekt makkelijker achter je aan, vooral op ongelijke ondergrond”, vindt Hans Avontuur. Ook blijven ze beter rechtop staan. Zeker als je nog een extra tas erbovenop zet. Extra wieltjes snoepen bovendien zomaar 5 cm van de koffer af – minder ruimte voor bagage. Wieltjes zijn een kwetsbaar onderdeel. Let goed op: zit er geen speling op? Lopen ze soepel? Zijn ze eventueel te vervangen? Hans Avontuur benadrukt daarnaast nog het belang van een goed voorvak. “Je wil niet in het vliegtuig je hele koffer openmaken voor een paar spulletjes.” Plus testte vijf koffers voor u.

Merk: Vanlite
Prijs: €24,50
Afmetingen: 50 x 35 x 20 cm
Inhoud: 34 liter

 

 

Hans: “Op het oog heel compleet met een voorvak, een extra rits voor iets meer ruimte, slotjes en vier wielen. Alleen, ’t loopt… nul.” “Dat komt waarschijnlijk door de speling op de wieltjes, want die zijn niet veel soeps”, vult Albert aan. “Hier kun je alleen op marmer of op tapijt mee uit de voeten. Gewoon op straat of op de stoep zwabber je alle kanten op.” De bagagespecialist vindt het vooral jammer dat ze niet gekozen hebben voor iets betere materialen. “Als je dan toch een tas in elkaar zet, kies dan voor goede wielen en een betere trekstang. “Want die is nogal wiebelig. Deze zwakke punten maken de Vanlite eigenlijk alleen geschikt voor iemand die de tas hooguit een paar keer wil gebruiken. Want tijdens een vlucht kunnen ze er flink van langs krijgen. Als er iets afbreekt, is het vaak niet te vervangen. Dat maakt deze koffer tot een soort ‘wegwerpartikel’. En daarvoor is hij net te duur.
Het oordeel: ••

Merk: Rimowa
Prijs: €409
Afmetingen: 55 x 40 x 20 cm
Inhoud: 35 liter

 

 

“Heel mooi”, zegt Hans. “Alleen maar status”, vindt Albert. Het Duitse Rimowa maakt blitse koffers voor de man of vrouw van de wereld. Materialen waar de degelijkheid vanaf druipt: aluminium, lederen handgrepen, cijfersloten die stoer klikken. “Hier kun je wel mee voor de dag komen in een hip hotel in Milaan”, zegt Hans, die als een blok valt voor het design. “Jammer van het gewicht, maar ik hou van de robuuste, retro uitstraling. Dan neem je wat ongemakken voor lief.” Die zijn er volgens Albert genoeg. “De afwerking kan beter: de scherpe scharnieren, de plastic wielen en hoeken die niet naadloos aansluiten.” Daar komt nog bij: het gewicht (4 kilo). Bij Corendon en Emirates blijft er dan nog 3 kilo over voor de bagage. “Ik zou eerder een koffer van Kevlar nemen: sterker, veel lichter én goedkoper.”
Het oordeel: ••

Merk: American Tourister Bon Air
Prijs: €99
Afmetingen: 55 x 40 x 20 cm
Inhoud: 30 liter

 

 

Deze koffer bestellen we via prijsvechter Ryanair. Daar is iets raars aan de hand. De koffer staat op de site als het A-merk Samsonite (F’lite) aangekondigd. (‘Voor 33% minder dan de normale verkoopprijs’). Ook op de orderbevestiging staat dat het een Samsonite is. Pas in het allerlaatste bestelscherm komt de aap even uit de mouw en blijkt het om een American Tourister te gaan. Deze Bon Air is een goedkopere variant uit de Samsonite-productielijn, met een adviesprijs van €89. Wie op internet een beetje zoekt, komt deze koffer zelfs voor €79 tegen. Voor dat geld krijg je een zeer complete, degelijke reisgenoot. Met een fraaie vakindeling en een TSA-slot. De koffer is oersterk, want hardschalig. Dat betekent ook: geen voorvak. Je pakt er niet snel even iets uit. “Dat kan een gedoe zijn”, beaamt Albert, maar je kunt deze koffers wel lekker volproppen en toch binnen de gestelde maten blijven. “Mensen die bijvoorbeeld vaak naar Spanje vliegen met prijsvechters en daar langer blijven, zijn dol op dit soort koffers.”
Het oordeel: ••••

Merk: Samsonite Lumo 50
Prijs: €139
Afmetingen: 50 x 35 x 20 cm
Inhoud: 28,5 liter

 

 

“Schitterend”, zegt Albert. “Beetje tuttig”, vindt Hans. Over het uiterlijk zijn de meningen sterk verdeeld, maar over de kwaliteit niet. Die is uitmuntend. Zichzelf herstellende stevige ritsen, mooi gestikt, een TSA-slot op de bovenkant. Hans: “Dat is een stuk praktischer dan op de zijkant.” Op alle kwetsbare plekken extra verstevigd, goede wielen, robuuste trekstang, vervangbare onderdelen. Zo klein dat de koffer altijd en met alle maatschappijen mee kan. Biedt door de handige indeling heel veel ruimte. Vederlicht: 1,8 kilo. Een reisgenoot voor het leven? -Albert: “Dat hangt ervan af hoe vaak je reist. Maar zeker een reisgenoot voor heel, heel lang.”
Het oordeel: •••••

Merk: American Tourister San Francisco Upright     
Prijs: €59
Afmetingen: 55 x 40 x 20 cm
Inhoud: 38,5 liter

 

 

Meer dan twee keer duurder dan de Vanlite, maar ook veel meer waar voor je geld, oordelen beide testers. Hans: “Een goed voorvak is voor mij een must bij zo’n cabine-koffer. Daar kun je je paspoort, je tickets en andere dingen in kwijt die je ‘op de pak’ wilt hebben.” Albert is te spreken over de materialen: goede wielen, een stevige trekstang, op de juiste plaatsen net dat beetje extra versteviging. En: “Bijna alle onderdelen zijn ook te vervangen. Dus als er iets afbreekt, hoef je niet meteen een nieuwe koffer te kopen.” Een ruim en diep -opbergvak, met een handig doorzichtig extra vakje in de klep, zodat je kunt zien wat erin zit. In diverse kleuren leverbaar. Een aanrader door de uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding.
Het oordeel: •••••

Wat mag er mee de cabine in?

Air France
Aantal: 1 stuk + 1 tas ‘duty free’ + 1 ‘accessoire’. Bijvoorbeeld een laptop of een klein extra tasje.
Maximale afmetingen: 55 x 35 x 25 cm  (lengte x breedte x hoogte)
Maximaal gewicht totaal: 12 kg

ArkeFly
Aantal: meerdere mag, maar totaal mag niet groter zijn dan de maximale afmetingen/gewicht
Maximale afmetingen: 50 x 40 x 20 cm
Maximaal gewicht: u moet het zelf kunnen opbergen in de bagageruimte boven uw hoofd.

Corendon
Aantal: 1 stuk
Maximale afmetingen: 55 x 35 x 25 cm
Maximaal gewicht: 7 kg

easyJet
Aantal: 1 stuk
Maximale afmetingen: 50 x 40 x 20 cm
Maximaal gewicht: geen max.
Boete: 55 euro

Emirates Airlines
Aantal: 1 stuk
Maximale afmetingen: 55 x 38 x 20 cm
Maximaal gewicht: 7 kg

KLM
Aantal: 1 stuk + 1 tas duty free + 1 accessoire
Maximale afmetingen: 55 x 35 x 25 cm
Maximaal gewicht totaal: 12 kg

Ryanair
Aantal: 1 stuk + 1 ‘kleine tas’ (35 x 20 x 20 cm)
Maximale afmetingen: 55 x 40 x 20 cm
Maximaal gewicht: 10 kg
Boete: 50 euro

Transavia
Aantal: 1 stuk
Maximale afmetingen: 55 x 40 x 25 cm
Maximaal gewicht: 10 kg

Turkish Airlines
Aantal: 1 stuk
Maximale afmetingen: 55 x 40 x 23 cm
Maximaal gewicht: 8 kg

 Vueling
Aantal: 1 stuk
Maximale afmetingen: 55 x 40 x 20 cm
Maximaal gewicht: 10 kg
Boete: 35 euro (op basis van gegarandeerd formaat in economy class)

Lezersactie

Met een Plus Magazine krijgt u 15 procent korting in de winkel in Hardinxveld-Giessendam (in de Bogerd) van Albert de Vries.

Een van de geteste koffers winnen?
Ga dan naar www.plusonline.nl/koffer en doe mee aan de prijsvraag!

Auteur 
Bron 
  • Geld & Recht