Verzekeraars hebben meer klachten van consumenten ontvangen. Dit is in alle drie deelmarkten (zorg, schade en leven) het geval. Bij schadeverzekeringen is de stijging van het aantal klachten het grootst. De afhandeling van klachten duurde vorig jaar gemiddeld vier dagen langer dan in 2021.
Dit meldt de Autoriteit Financiële Markten (AFM). In 2022 hebben 155 verzekeraars 136.000 klachten ontvangen. Dat is 8,2 procent meer dan in 2021. De meeste klachten zijn ingediend bij zorgverzekeraars, 63.000. Bij schadeverzekeringen zijn 58.500 klachten binnengekomen, een stijging van 19,4 procent. Dit ligt voornamelijk aan een stijging bij reisverzekeringen (+41 procent), motorrijtuigen (+33 procent) en brand (31 procent).
Net als in 2021 werd het meest geklaagd over de dienstverlening in de beheerfase. Het aantal klachten is hier met 14,5 procent gestegen. Bij de schadeverzekeringen kwamen de meeste klachten binnen in de categorie 'Schadeafhandeling uitkering'. Vergeleken met 2021 was dat een stijging van 6,5 procent.
Het afhandelen van een klacht kostte in 2022 gemiddeld 23,5 dagen. Dat is vier dagen meer dan de 19,3 dagen in 2021. Een uitschieter zijn de klachten in de categorie 'leven beleggen'. Hier duurt het gemiddeld 95 dagen om een klacht af te handelen.
Bron: AFM