Twaalf elektrische fietsen getest: de beste hoeft niet de duurste te zijn

In 2008 kochten 134.000 mensen een nieuwe elektrische fiets. Als je er een hebt, wil je nooit meer wat anders. Welke fiets komt het beste uit de test?

De fiets met een duwtje in de rug rukt op. Waar vroeger de Spartamet nog een beetje leed onder een ‘suf’ imago, mag je vandaag de dag gezien worden met een elektrische fiets ofwel een e-bike. Geen pruttelende hulpmotor meer, maar een stille, milieuvriendelijke steun in de rug. Toch werken elektrische fietsen anders dan de Spartamet. Daarmee kon je ook een stukje ‘brommen’ zonder te trappen.

Elektrische fietsen zijn fietsen met elektrische trapondersteuning. En die werkt alleen als de fietser blijft trappen. De motor en de batterij zitten tegenwoordig keurig weggewerkt in het frame en het voor- of achterwiel. Opladen gaat eenvoudig via een acculader die u aansluit op het stopcontact. Mocht de batterij leeg raken, dan werkt een elektrische fiets als een gewone fiets, maar door het extra gewicht van de accu en de motor is het in dat geval wel harder trappen dan een normale fiets.

Hoe hard het duwtje in de rug is, bepaalt de fietser voor een flink deel zelf, want de aansturing van de motor zit op het stuur. Racen is overigens uitgesloten, want de trapondersteuning stopt bij 25 km/uur. Een extra verzekering is voor deze bescheiden fietshulp niet verplicht en in de regel valt het fietsen op een e-bike onder de gewone wa-verzekering. U kunt dus zo opstappen. In 2008 gingen 134.000 mensen u voor door een nieuwe e-bike aan te schaffen. Dat is te begrijpen, want rijden op deze fietsen is een genot. Ze zijn weliswaar wat zwaarder, maar met dank aan de trapondersteuning gaat het weg- en omhoogrijden veel makkelijker. De vaart erin houden is ook een koud kunstje, zodat het minder moeite kost om de snelle fietser bij te houden.

Een waarschuwing is dus op zijn plaats, want eenmaal gewend aan een e-bike wilt u waarschijnlijk nooit meer iets anders. Het aanbod van nieuwe fietsen stijgt met de vraag en dat maakt kiezen steeds lastiger. Want wat is het verschil tussen een fiets van nog geen €1.300 en €3.000? De hoogste tijd voor een test van de nieuwste modellen.



De test: hoe en wat?

De test is een initiatief van de Accell Group (producent en dealer van onder meer Sparta, Batavus en Koga-Miyata-fietsen) en is uitgevoerd door Jan Kampers, voormalig fietsspecialist van de ANWB en ervaren tester. De fietsen zijn in de praktijk getest door ervaren fietsers, die bij de beoordeling van de fietsen op verschillende aspecten letten. Elke fiets is ten minste door zes verschillende testers beoordeeld op een parcours waarin verharde en onverharde wegen, stevige klimmen en afdalingen zijn opgenomen. Hierbij is gelet op:

 

  • trapondersteuning: kracht en werking in de verschillende standen
  • rijeigenschappen: stabiliteit, sporing, bochtengedrag
  • functionaliteit: werking remmen, versnellingen, schakelen
  • afwerking en uitrusting: lak en onderdelen.

Op alle onderdelen scoort een fiets punten. Omdat niet alle onderdelen in het eindoordeel even zwaar meewegen, is het eindcijfer niet exact het gemiddelde van de beoordelingen van de verschillende onderdelen. Zo weegt bijvoorbeeld de trapondersteuning zwaarder mee dan de afwerking. Is de trapondersteuning voldoende en mooi gelijkmatig? Of misschien te opgefokt of juist te weinig als je bergop moet? Deze kwaliteit bepaalt voor een flink deel het ongestoorde genieten.

Bij alle fietsen zijn afzonderlijk van de rijtest de accu’s zodanig leeggereden dat de actieradius (de maximaal haalbare afstand met één accu) kon worden bepaald. De belasting lag rond de 75 kg. De test vond plaats onder behoorlijk koude omstandigheden. Dat beperkt de actieradius. Wie bij warm weer opstapt, zou dus met één accu verder kunnen komen dan de geteste actieradius.

Testresultaat: de beste?

Het is lastig ‘de beste elektrische fiets' aan te wijzen. Want dat hangt sterk af van het gebruik. We hebben er daarom voor gekozen de fietsen op alfabetische volgorde te bespreken. De Sparta Blackline scoort desalniettemin bij de testers de meeste punten doordat het een complete fiets is. De Koga-Miyata Tesla Tour en de Flyer C8 komen daar dicht achteraan. Maar aan deze fietsen hangt een stevig prijskaartje. Er zijn tussen de elektrische fietsen flinke verschillen in laadtijden en de actieradius van één accu, en u betaalt nu eenmaal meer voor een actieradius van meer dan vijftig kilometer. Maakt u niet van dergelijke tochten, dan kan een andere fiets beter bij u (en uw portemonnee) passen.

Opvallend is de Union Switch. Door zijn goede rijeigenschappen en trapondersteuning scoort hij zelfs hoger dan enkele duurdere modellen. Met iets meer aandacht voor comfort en bediening is het een geduchte concurrent voor de meer gerenommeerde merken. De Trek Navigator T500 heeft ons inziens pech gehad doordat de software van de testfiets nukken had. Wij verwachten dat de rijeigenschappen anders zullen worden beoordeeld als deze problemen adequaat worden aangepakt.

Lees ook:

Auteur