Internetsites met dagaanbiedingen zijn meestal niet voordeliger dan andere webwinkels. Ruim de helft van de aanbiedingen zijn ergens anders net zo duur of zelfs goedkoper te krijgen.
Dat blijkt uit onderzoek door de Consumentenbond. Van de 100 onderzochte aanbiedingen op 10 populaire sites bleek in 62 gevallen de aanbieding helemaal geen koopje. De prijs was gelijk of hoger dan elders. Bij zeven de de tien sites ging het om meer dan de helft van hun aanbiedingen.
De Consu7mentenbond geeft twee voorbeelden. Koopjesdeal biedt een 10-pack Oral B Cross Action opzetborstels voor de elektrische tandenborstel aan voor 41 euro, inclusief verzendkosten. Bij Bol.com kost dit 28 euro. Een Walra hamamdoek kost bij 1dagactie 25 euro. Bol.com vraagt 16 euro.
Misleidend
De naam 'dagaanbieding' suggereert dat de aanbieding slechts één dag geldig is. Dat idee wordt op de site versterkt door uitingen zoals 'alléén vandaag', 'wees er snel bij' en 'op is op'. Samen met een aftellende klok zorgt dit voor tijdsdruk, waardoor consumenten zich sneller laten overhalen iets te bestellen. Ten onrechte, want veel aanbiedingen bleken na een week bij zeven van de tien sites nog steeds te gelden.
De onderzoekers vroegen ook 1800 panelleden naar hun ervaring. Koopjedeal, OneDayOnly en iBood worden het meest gebruikt. Gebruikers zijn over het algemeen redelijk tevreden, maar ook kritisch. Ze vinden het assortiment tegenvallen en de webwinkels traag. Ook klopt de beschrijving van de producten niet altijd en vallen de verzendkosten nogal eens tegen.
- Consumentenbond