Voordeelpakkerrrrrrr?
Het overkomt iedereen: thuiskomen met meer boodschappen dan je wilde kopen. Geen toeval. De supermarkt verleidt je met slimme verkooptrucs. Een overzicht, en advies hoe je je ertegen kunt verweren.
Truc 1: de héle winkel door
Boodschappen die je vaak nodig hebt, zoals brood en zuivel, staan in de uiterste hoeken van de winkel. Zo moet je de hele supermarkt door voor een halfje wit en een liter melk. Grote producten, zoals toiletpapier en keukenrollen, staan juist vlak bij de kassa zodat de winkelwagen niet meteen vol raakt.
Truc 2: grote winkelwagen
Winkelwagens zijn groot, zodat het makkelijk is om te kopen en de kar niet snel vol lijkt. Vandaar dat er ook mandjes zijn met wielen en een lang handvat. Zo hoef je de kilo’s niet te tillen en voel je minder snel hoeveel er in het mandje ligt.
Truc 3: groente eerst
Groente en fruit liggen meteen bij de ingang. Niet omdat het handig is, maar omdat de kleuren ervan verleidelijk werken. Ook blijkt dat klanten zichzelf vaak trakteren op ongezonde extraatjes nadat het gezonde deel van de boodschappen in de winkelwagen ligt.
Truc 4: dit hoort erbij!
Terwijl je de koffie uit het schap pakt, valt je oog automatisch op de koekjes. Naast de pasta staat de kant-en-klaarsaus. Dat is geen toeval. Die producten horen bij elkaar. Je wil het eerste product kopen en wordt verleid het tweede ook mee te nemen.
Truc 5: brede gangpaden
Vaak varieert de breedte van de gangpaden. In brede paden blijf je snel wat langer staan, en daar zet de supermarkt producten met een hogere winstmarge; in de smallere paden die met een lagere winstmarge.
Truc 6: smakelijke groente
Het licht op de groenteafdeling is anders dan in de rest van de winkel. Dankzij dat licht zien de groenten er extra smakelijk uit. Ook de plantenspuit doet wonderen: vochtige groenten zier er beter uit en verleiden om er meer van te kopen.
Truc 7: onnodige verpakkingen
Supermarkten gebruiken vooral voor groente en fruit vaak overbodige verpakkingen: een paar citroenen of drie bolletjes knoflook in een netje of een bakje met zes tomaten. Je koopt daardoor vaak meer groente dan je nodig hebt. Los is bijna altijd goedkoper, ook als je voor een duurdere variant kiest.
Truc 8: aanbiedingen op de kop
Producten op de kop van het schap vallen goed op en daarom staan hier de aanbiedingen. Die zijn niet per se het voordeligst. Misschien is het huismerk of een ander merk wel goedkoper.
Truc 9: rustige muziek
In supermarkten klinkt achtergrondmuziek. Dat zijn nooit snelle deuntjes of heftige liedjes, maar altijd rustige, vrolijke liedjes omdat klanten hierbij langer in de winkel blijven en daardoor meer kopen.
Truc 10: volle schappen
Vakkenvullers krijgen regelmatig de opdracht om artikelen vooraan in het schap te zetten: ‘spiegelen’, in supermarktjargon. De illusie dat het schap goedgevuld is, vergroot blijkbaar de koopbereidheid.
Truc 11: aanbiedingen in het gangpad
Producten in bakken midden in het gangpad? Niet per se voordeliger! De supermarkt wil er aandacht op vestigen, zodat je ze sneller koopt.
Truc 12: lekkere geur
Veel supermarkten bakken het brood af in de winkel. Dat is niet alleen om vers brood te verkopen, maar ook omdat de broodgeur hongerig maakt. En hongerige klanten kopen meer. In sommige landen, zoals de VS en in het Verre Oosten, wordt zelfs kunstmatige broodgeur in de supermarkt verspreid.
Truc 13: verwarring met gewicht
Bij onverpakte producten staat de prijs meestal per kilo vermeld, maar soms ook per pond. Omrekenen is niet moeilijk, maar een vergissing (denken dat er kilo staat) is zo gemaakt. De fout blijkt pas bij de kassa. Bij verpakte producten is het eenvoudiger, want de kiloprijs staat altijd vermeld, ook al zijn dat kleine cijfertjes.
Truc 14: kassakoopje (klassieker)
Iedereen weet het: bij de kassa liggen snoep en andere producten die je nauwelijks kunt weerstaan. Hoewel iedereen het weet, blijft de verleiding groot. Met kinderen is het vaak helemaal lastig om die impulsaankopen niet te doen. Geen wonder dat het kassagebied soms ook wel ‘jengelzone’ wordt genoemd.
Truc 15: op ooghoogte
De supermarkt zet producten met de hoogste winstmarge altijd voor het grijpen. Op ooghoogte dus. Goedkopere producten staan lager in het schap, zodat bukken financieel voordeel oplevert. Denk aan de suiker. De kilopakken staan beneden; klontjes en suikersticks staan voor je neus.
Truc 16: voordeelverpakking
Van één product zijn er verschillende verpakkingen. Hoe groter, hoe duurder, maar omgerekend per liter/kilo is de grootste verpakking meestal (maar niet altijd!) het goedkoopst. Toch is het niet altijd slim de voordeelverpakking te pakken, want die gaat (bijna) even snel op als een kleinere. Toiletpapier misschien niet, maar koekjes/chips wel.
Truc 17: verleidingen voor de kleintjes
Ooghoogte is een relatief begrip. Snoep en dergelijke ligt vaak laag in het schap: voor kinderen is dat ooghoogte. Zodra de (klein)kinderen lekkers zien, zullen ze daarvoor zeker aandacht vragen bij hun (groot)ouders.
Truc 18: gemak kost geld
Naast de verse groente staan koelkasten met panklare groente: geraspte worteltjes, gesnipperde ui, gemengde salade, gesneden andijvie en boerenkool. Het is makkelijk, maar ook duurder dan zelf snijden. Datzelfde geldt voor de zuivel: een paar aardbeien door de naturel yoghurt prakken is voordeliger – en ook lekkerder – dan kant-en-klare aardbeienyoghurt.
Truc 19: aanbiedingen
Regelmatig zijn er A-merken in de aanbieding. Ze lijken goedkoop, maar vaak is er een voordeliger alternatief. Of de aanbieding is minder verstandig omdat het je verleidt meer te kopen dan je nodig hebt. Misschien heb je geen vier flessen of drie pakken nodig.
Truc 20: gratis hapje
Het varieert van een schaaltje met blokjes kaas tot een promotiemedewerker die van een nieuw product laat proeven. De supermarkt speculeert erop dat je dan geen ‘nee’ zegt. Je ontvangt iets en daardoor voel je je een beetje verplicht iets terug te doen: het product kopen.
Truc 21: schappen veranderen
Met enige regelmaat staan producten op een andere plaats in het schap. Dat is niet alleen omdat het assortiment verandert, maar ook om je te confronteren met producten die je misschien nooit eerder hebt gezien. Zo kan een zoektocht tot meer boodschappen leiden.
Truc 22: klantentrouw
Met spaaracties en een klantenkaart probeert de supermarkt klantentrouw te bevorderen. Maar wellicht is het slimmer om de boodschappen in verschillende supermarkten te doen en voor elk product de voordelige/beste te kiezen, dan mee te doen aan spaaracties.
Truc 23: onzichtbare prijzen
Bij verse producten, zoals kaas, staat het prijsje soms onder op het kaasje. Om te weten hoe duur het is, moet je het wel oppakken. Veel klanten zullen het in hun wagentje leggen en niet terug in het schap.
- Geld & Recht