ABN Amro stuurt alsnog duizenden klanten weg

Getty Images

Eind 2016 kondigde ABN Amro al aan afscheid te nemen van 15.000 buitenlandse klanten. Daarna bleef het ‘door technische redenen’ stil. Nu stuurt de bank duizenden klanten ‘op korte termijn’ alsnog weg.

ABN-klant Ron Wilke uit Sri Lanka wijst ons op een onlangs ontvangen ‘klantonvriendelijk’ bericht van zijn bank: ABN wil zijn rekening sluiten. Onder meer omdat het aanhouden van deze rekeningen door de problematiek van witwassen, belastingontwijking en financiering van terrorisme, duurder zijn geworden.

,,Na 40 jaar loyaal aan mijn bank te zijn geweest, zelfs tijdens de crisis, zie ik die loyaliteit niet terug”, aldus de teleurgestelde Wilke. 

Technische redenen

Navraag bij de bank leert dat deze plannen al in 2016 kenbaar gemaakt zijn, maar tot op heden niet uitgevoerd. Volgens een woordvoerder ‘wegens technische redenen’. 

Onder de getroffen klanten zitten geen Nederlanders die tijdelijk in het buitenland verblijven (expats), zij kunnen gewoon blijven bankieren bij ABN. Maar dat geldt niet voor veel geëmigreerde gepensioneerden. Zelfs niet als ze in een land verblijven dat niet op zwarte lijsten staat, zoals Sri Lanka. ABN Amro stopt met alle rekeningen buiten de EU. 

Klanten krijgen zo’n zes maanden te tijd om hun bankzaken elders onder te brengen. Wat er gebeurt als ze weigeren te vertrekken, is niet duidelijk. 

Een nieuwe betaalrekening bij een andere bank openen is niet altijd eenvoudig en vraagt vaak een terugreis naar Nederland in verband met de legitimatie

 

 

Auteur