Banken bieden naam-nummercontrole

Getty Images

Bijna alle banken gaan dit najaar de naam-nummercontrole invoeren bij overboekingen. De Consumentenbond is daar blij mee, maar nog niet alle problemen zijn opgelost.

De Rabobank kondigde deze controle begin dit jaar al aan en nu zijn ook andere banken voornemens een naam-nummercontrole in te voeren. Iedere bank zal klanten daar vooraf over informeren.

De Consumentenbond pleit al jaren voor het breder invoeren van de naam-nummercontrole om een hoop ellende bij verkeerde overschrijvingen te voorkomen. Maar volgens banken was deze controle al die tijd te ingewikkeld en te duur. De Consumentenbond stelt dat die bewering uit de lucht gegrepen is: er is namelijk nooit onderzoek gedaan naar de kosten.

De nieuwe controle gaat de ‘IBAN-Naam Check’ heten en bijna alle Nederlandse banken sluiten zich hierbij aan. Wanneer je straks bij het internetbankieren een naam invult die niet overeenkomt met de naam van de begunstigde, krijg je een melding van de volledige tenaamstelling die bij het rekeningnummer hoort. Wijkt de naam te veel af, dan geeft Rabobank uit privacy-overwegingen alleen een algemene melding. Kloppen de naam en het nummer wel, dan volgt er geen melding.

Ook met dit hulpmiddel blijft de verantwoordelijkheid voor een overboeking bij de gebruiker liggen en niet bij de bank.

De Consumentenbond is blij dat banken nu eindelijk voldoende verantwoordelijkheid nemen. ,,Voor consumenten komt dit als geroepen, we strijden er al jaren voor. Maar we roepen banken op nog een stap verder te gaan en ervoor te zorgen dat rekeningoverzichten geen zelfverzonnen namen meer kunnen bevatten”, aldus Directeur Bart Combée.
Dat laatste kan nu nog wel en werkt fraudeurs in de hand.

Bron: Consumentengids

 

Auteur