"Diefstal" bank bij overboeken binnenkort voorbij

Voor banken is het een prachtige manier om geld te maken, maar valutering behoort -gelukkig voor de klant - volgend jaar...

Getty Images

Voor de banken is het een prachtige manier om geld te maken, maar valutering behoort -gelukkig voor de klant - volgend jaar eindelijk tot ’t verleden.

De officiële term valutering is niet zo bekend, maar het verschijnsel dat banken bij het overboeken je geld een of meer dagen ‘vasthouden’, kennen de meeste bankklanten wel. Het scheelt particulieren bij kleine bedragen hooguit een paar centen per transactie, maar al die centen van miljoenen klanten bij elkaar opgeteld, leveren banken jaarlijks honderden miljoenen euro’s op.

„Van valutering merkt een klant niets,’’ zegt Jacqueline Rutten van ABN Amro. „Pas als iemand rood komt te staan, gaat een klant rente betalen en dan is het te merken.’’

Klant de dupe

Pure diefstal, noemt de onlangs opgerichte Stichting Bankrente Terug de werkwijze van ABN Amro en een aantal andere banken. Onder het mom van ‘wij hebben tijd nodig om uw overboeking te verwerken’, benadelen zij klanten - groot en klein, vindt voorzitter Edward Bastiani. ,,Het is heel vervelend dat klanten die keurig bankieren op deze manier rood kunnen komen te staan. Want ook als je altijd een positief saldo hebt, kan het gek genoeg gebeuren dat je rood komt te staan. Dat komt omdat je weliswaar een positief saldo hebt, maar als je het bedrag dezelfde dag nog doorstuurt, je toch even negatief kan komen te staan op je rekening.

De bank rekent over die roodstand weer rente. Het gaat niet om veel geld, maar het kan behoorlijk oplopen bij bedrijven. Ook al zijn het kleine ondernemingen, toch zijn er vaak enkele bankrekeningen en de bedragen zijn hoger dan bij particulieren. Het kan ondernemers zo enkele honderden of wel duizenden euro’s per jaar kosten.’

ABN Amro spant de kroon

Zeer onrechtvaardig, meent Bastiani, en ABN Amro spant volgens hem de kroon. Ze houden zich volgens de voorzitter van de stichting niet aan hun eigen regels. „Zij schuiven vaak met de valuteringsdagen van een overboeking,’’ aldus Bastiani. „Het is een simpele verschuiving die niet zo opvalt, maar als je drie miljoen klanten hebt, is het een vliegwiel waar honderden miljoenen mee te verdienen is.’’

Woordvoerster Jacqueline Rutten is verbaasd over de bewering van de stichting en zegt dat ABN Amro zich houdt aan de eigen valuteringsregels. ABN Amro is niet de enige kwaaie pier in de ogen van de stichting. Ook SNS Bank doet mee, net als Fortis en kleinere banken DSB Bank, Friesland Bank en Van Lanschot Bankiers. Toch is het geen wet van Meden en Perzen dat banken extra dagen pakken bij overboekingen. Postbank-klanten missen geen dag hun geld, meldt woordvoerster Karin van der Pol. „Je maakt als klant geld over en tot die dag ontvang je rente. Vanaf de volgende dag ontvangt de nieuwe andere klant rente. Daar zit geen verschil in.’’

Rabobank positieve uitzondering

Rabobank doet er ook niet aan. De bank haalde in 1999 zelfs hard uit naar collegabanken die op deze manier hun winsten opkrikken. Zouden wij ook kunnen doen, redeneerde de bank destijds, want het zou ons jaarlijks een bedrag van 250 miljoen euro opleveren. Maar uw geld is uw geld, zegt de bank, ook nu nog.

Op de eigen website staat nu: ‘Wij houden uw geld niet tijdelijk vast om er zelf beter van te worden. Zodra wij een bedrag voor u binnen krijgen, boeken wij dit geld nog dezelfde dag over op uw rekening. En andersom. Zo profiteert u maximaal van het geld dat op uw rekening staat of wordt bijgeschreven.’ Om valutering te omzeilen, is het niet nodig om een andere bank te zoeken. ABN Amro biedt klanten binnenkort de mogelijkheid om betalingen anders te verrichten. „Bij een betaling van Nederland naar België moet je nu al een IBAN-nummer en een BIC-code invullen. Dat kan straks ook voor binnenlandse betalingen,’’ schetst Rutten. „De klant moet dan wel meer invullen en het duurt iets langer.’’

Valutering per november 2009 afgeschaft

Volgend jaar is de pret echt voorbij voor de banken. Op 1 november 2009 mag valutering niet meer. Dat komt doordat Europa als één groot betalingsgebied wordt gezien en valutering is vanaf die dag verboden.„Dat komt door de intentie van de Europese Commissie om de markten in Europa zo goed mogelijk te laten werken. Er moet meer concurrentie komen, wat uiteindelijk goed is voor consumenten,’’ zegt Meral Akgun, senior consultant financial services bij Capgemini.

Nederlandse banken verliezen 30 procent inkomsten

Een van de maatregelen is het afschaffen van valutering. „Nederland beschikt over een behoorlijk efficiënt betalingsverkeer,’’ schetst Akgun. „In Italië zijn bijvoorbeeld veel meer veranderingen nodig.’’ De klap zal overigens hard aankomen, blijkt uit de woorden van Meral Agku. „Voor het World Payments Report 2007 heeft Capgemini de twintig grootste banken in Europa geanalyseerd. Deze banken nemen gezamenlijk circa 30 miljard betaaltransacties per jaar (circa 45% van het totale volume in Europa) voor hun rekening.

Voor de Nederlandse banken betekent deze ingreep een verlies van maar liefst 30 procent van de inkomsten van het betalingsverkeer.’’ Hoe de banken dat gaan compenseren, weet Akgun niet. „Waarschijnlijk zullen banken hun klanten extra diensten aanbieden waarmee zij zich kunnen onderscheiden van andere banken.’’ Ook ABN Amro kan daarover nog niets zeggen. „Daarvoor is het nog te vroeg.’

Meer info: www.abnamro.nl, www.rabobank.nl, www.nvb.nl, www.sepanl.nl.