Telecom start eigen toezicht: Preventel
De telecombedrijven KPN, TMobile en Vodafone stoppen hun samenwerking met het BKR. Vanaf 2011 leidt een betalingsachterstand op uw telefoonrekening daardoor niet meer tot een BKR-codering.
Bij het Bureau Krediet Registratie staat iedereen vermeld met de kredieten die hij heeft. Als er betalingsproblemen zijn, wordt dat aangegeven met een codering. Andere kredietverstrekkers kunnen daardoor zien ‘wat voor vlees ze in de kuip hebben’ en wijzen aanvragen voor nieuwe leningen dan doorgaans af.
Ook de vaste verplichting die u heeft bij een mobiel telefoonabonnement wordt sinds een aantal jaren bij het BKR geregistreerd. Dat heeft tot gevolg dat een achterstand in de betaling van uw telefoonrekening een BKR-codering kan opleveren. Met grote gevolgen: door een achterstand van een paar tientjes wordt het jarenlang nagenoeg onmogelijk om een krediet af te sluiten, maar ook om een huis te kopen.
Die gevolgen staan vaak niet in verhouding tot de betalingsachterstand. Daarom had Vodafone eerder aan het BKR gevraagd om een minimumbedrag in te stellen voor registratie. Dat bleek allerlei problemen op te leveren – daarom is er nu voor gekozen de samenwerking te beëindigen.
Vanaf januari dus geen BKR-codering meer door een te laat betaalde nota voor uw mobiele telefoon. Wat overigens niet betekent dat uw kredietwaardigheid niet meer gechecked kan worden door de telecomproviders. Ze hebben namelijk een onderling systeem om informatie over uw kredietwaardigheid uit te wisselen: Preventel. Dit systeem is natuurlijk wel beperkter dan het BKR: het gaat alleen om gegevens van de telecombedrijven.