Banken vergoeden geen schade
Als criminelen met twee gestolen pinpassen van twee verschillende bankrekeningen probleemloos geld kunnen opnemen, heeft de rekeninghouder zijn pincodes hoogstwaarschijnlijk onvoldoende beschermd. In dat geval hoeft de bank de schade niet te vergoeden.
Uitspraak Geschillencommissie Financiële Dienstverlening
Dit blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening. In deze zaak heeft de rekeninghouder een privé- en een zakelijke bankrekening bij de Ingbank. De man rekende in een restaurant een consumptie contant af, stopte zijn portemonnee met betaalpassen in de linkerbinnenzak van zijn jas en hing deze jas over zijn stoel. Een half uur later, bij het afrekenen van een tweede consumptie, was de portemonnee verdwenen.
Aantekeningen
Binnen uur uur was er duizend euro van de zakelijke rekening opgenomen, waarbij de pincode bij de derde poging juist was ingetoetst. Een minuut later verdween er ruim negenhonderd euro van de privérekening. De pincode was de tweede keer juist. De ceditcard in de portemonnee zijn niet gebruikt. De man claimde de schade bij de Ingbank, omdat hij niet grof nalatig was geweest. De bank weigerde, waarna de zaak bij de Geschillencommisie kwam. Die oordeelde dat het zeer onwaarschijnlijk is dat buitenstaanders de pincodes van twee pinpassen kunnen raden in maximaal drie pogingen. De pincodes moeten relatief eenvoudig te achterhalen zijn geweest, zodat de kans heel groot is dat de rekeninghouder onvoldoende versluierde aantekeningen van de twee pincodes in zijn portemonnee had. De rekeninghouder heeft zijn pincodes dus niet geheim gehouden en daarom draait hij zelf voor de schade op.
- Kifid