''Ik ontving vorig jaar 510 acceptgirokaarten en twee dressoirlades vol kaarten en cadeaus.'', zo stond in een lezersbrief aan KBO-PCOB. Uit de grote hoeveelheid reacties op deze brief blijkt dat veel senioren gek worden van het gebedel van goededoelenorganisaties.
"Ik ontving vorig jaar 510 acceptgirokaarten en twee dressoirlades vol kaarten en cadeaus. Ik weet niet was ik daarmee aan moet. Ik stuur er niet één van weg", zo luidde een ingezonden brief in het ledenblad van ouderenbond KBO-PCOB.
Voor de ouderenbond KBO-PCOB reden om samen met Nederland Filantropieland fondsenwervers van goede doelen uit te nodigen om met senioren in gesprek te gaan over de wervingsmethoden. Senioren zijn een belangrijke doelgroep voor goede doelen vanwege de grote geefbereidheid. De bij het gesprek aanwezige senioren hebben het gevoel dat er verspilling is bij goede doelen. Niet alleen vanwege negatieve verhalen in de media, maar ook doordat goede doelen glossy magazines, cadeaus en andere ongevraagde zaken toesturen.
Ongewenste post
De senioren geven jaarlijks aan meerdere goede doelen en dat willen ze ook blijven doen. Ze ergeren zich alleen aan de grote hoeveelheid ongevraagde post en klagen erover dat het niet lukt die stroom stop te zetten. Volgens fondsenwervers houden organisaties wel degelijk rekening met retour gestuurde post, maar is het ongevraagd toesturen van acceptgiro's en cadeaus een rendabele manier van werving. Het levert namelijk acht tot negen maal zoveel op als het kost.
De bijeenkomst wordt gezien als een goede aanzet om vaker met elkaar in gesprek te gaan. Wie geen ongevraagde post wil ontvangen, kan zich aanmelden bij het postfilter.
Bron: www.uniekbo.nl/nieuws/default.asp?page=detail&id=6713
Bron: www.consuwijzer.nl/telecom-post/post/geen-geadresseerde-reclame-ontvangen