Heb ik recht op garantie als een winkel failliet gaat?

Getty Images

Winkels lopen het risico om failliet te worden verklaard en fabrikanten kunnen verdwijnen. Maar stel dat je net een product hebt gekocht, hoe zit het dan met de garantie?

Het maakt een wezenlijk verschil of de winkel waar u iets hebt gekocht failliet gaat of dat de fabrikant is gestopt. We leggen hieronder de twee situaties uit.

Fabrikant 

Bij veel duurzame aankopen krijgt u van de fabrikant een garantie voor een aantal jaren. Zo is dat bij elektronica heel gebruikelijk. Zo’n fabrieksgarantie is iets extra’s naast uw wettelijk recht op een goed product. Dat wettelijk recht geldt ten opzichte van de winkel, de verkoper waar u uw product hebt gekocht.

Gaat uw aankoop voortijdig buiten uw schuld kapot, dan kunt u altijd aankloppen bij uw verkoper. Of u nou een fabrieksgarantie hebt of niet, en of de fabriek nou gestopt is of niet. Een verkoper is verplicht om uw product te repareren of te vervangen voor een nieuw exemplaar. Als dat niet mogelijk is dan hebt u recht op uw geld terug. Of een deel van uw aankoopbedrag als u het product al langer zonder problemen hebt kunnen gebruiken.

Winkel

Deze situatie kan veel ongunstiger zijn. Uw wettelijk aanspreekpunt, de verkoper, bestaat niet meer. De fabrikant is aan te spreken als hij zelf een extra garantie heeft gegeven. De wettelijke regels van de consumentenkoop, zoals hierboven uitgelegd, gelden niet als u een product heeft gekocht bij een winkel. Is een fabrieksgarantie afgelopen? Dan zult u bij de fabrikant een beroep moeten doen op coulance. Dat wil zeggen: proberen hem bereid te vinden om toch nog iets voor u te doen. Maar de fabrikant is dit niet verplicht.

Kijk voor meer informatie over de wettelijke rechten bij een ondeugdelijk product en over garanties: consuwijzer.nl

Reisorganisatie failliet, wat nu?

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl