Ik heb iets gekocht in de winkel, maar wil het graag ruilen. Ik heb geen bon meer, wel het pinafschrift als bewijs van betaling. Mag de winkel mijn verzoek weigeren?
Het antwoord is eenvoudig: ja. Veel mensen zijn in de heilige veronderstelling dat ze een wettelijk recht hebben om iets te ruilen. Maar zo is het niet. Koop is koop: zodra koper en verkoper het met elkaar eens zijn over de prijs van het artikel, is er geen weg terug.
De helft van de Nederlanders is daarvan niet op de hoogte, heeft de Consumentenbond enige tijd geleden uitgezocht. Een kwart van het winkelpubliek denkt dat hij sowieso geld terugkrijgt als de wasmachine of computer na een paar maanden al kuren vertoont. Maar ruilen of het terugkrijgen van de aankoopprijs, is slechts een service van de winkel, geen verplichting.
Eigen regels
Omdat er geen wettelijke regels zijn die het ruilen regelen, maken winkels of winkelketens hun eigen regels. Ze nemen de regels op in hun algemene voorwaarden. Bijna alle winkels stellen een aankoopbon verplicht, die tevens dient als garantiebewijs, mocht er iets niet goed zijn met het product. Sommige ketens zijn daar weer wat soepeler in en nemen ook genoegen met een bankafschrift.
De periode waarin mensen mogen ruilen varieert van veertien dagen na de aankoop, tot een maand. In principe moet de verpakking voor het ruilen nog hermetisch gesloten zijn en om gesealde artikelen, moet het plastic nog intact zijn.
Niet alles kunt u ruilen
Bepaalde artikelen zijn niet te ruilen. Bij Albert Heijn mag je terugkomen met een sneeuwruimer of een tafel, maar natuurlijk niet met je bloemkool of kropje sla. Maar ook zaken als batterijen, games of mobiele telefoons zijn niet gemakkelijk te ruilen, omdat niet goed valt te controleren of ze gebruikt zijn. Met de komende feestdagen voor de boeg is het dus heel belangrijk die regels te kennen en de bonnetjes te bewaren, ook van de producten die bedoeld zijn als cadeau.
- geldenrecht.nl