Een klant die aan oplichters een doorgeknipte bankpas plus pincode mee geeft, krijgt de schade vergoed als de ´doorknipinstructies’ van de bank onduidelijk zijn.
Dat blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie van het Kifid. In de zomer van 2021 wordt een echtpaar gebeld door iemand die zich voordoet als bankmedewerker. Als hij hoort dat het echtpaar een ING-rekening heeft, zegt hij dat hij ook gemachtigd is om namens ING op te treden. Het echtpaar wordt overgehaald een programma op hun PC te installeren en hun pinpas mee te geven aan iemand die zich voordoet als een DHL-koerier. Binnen een half uur wordt er 5.495 euro opgenomen van de rekening. Het echtpaar vraagt de ING om vergoeding van de schade uit coulance. De ING weigert, omdat het echtpaar zelf de pinpas plus pincode uit handen heeft gegeven. Ze zijn daarmee grof nalatig geweest en hebben het recht op vergoeding verspeeld.
Doorgeknipt
De Geschillencommissie is het niet met de bank eens. Het echtpaar is inderdaad nalatig geweest door de pas plus pincode aan iemand te geven. Maar het echtpaar dacht dat ze de pas onbruikbaar hadden gemaakt door hem door te knippen. Ze gingen er dus vanuit dat er geen geld kon worden opgenomen met de pas. Dat dit wel het geval was, is niet de schuld van het echtpaar. De fout ligt bij de onduidelijke instructies van de bank hoe de pas moet worden doorgeknipt. Inmiddels heeft ING dat op de site aangepast. Voor dit echtpaar betekent het dat ING de schade voor haar rekening moet nemen.
Bron: Kifid