Pas op voor de malafide loodgieter

Loodgieter
Getty Images

De afvoer raakt verstopt of je sluit jezelf per ongeluk buiten: het kan iedereen overkomen. Gehaast zoek je op internet een rioolontstopper of slotenmaker. Maar het bovenste zoekresultaat is lang niet altijd betrouwbaar.

Begin vorig jaar raakte de keukenafvoer van 'Peter de Groot'* verstopt. Op internet zag hij een loodgietersbedrijf dat betrouwbaar overkwam. Binnen een paar uur kwam er een monteur, die snel wat tarieven op zijn iPad toonde. Hij gaf geen prijsopgave van de werkzaam­heden. Een uurtje later was de verstopping verholpen, maar de rekening was een nare verrassing.

De Groot moest €863 betalen, contant of via de pin. “Ik schrok me rot. Voorrijkosten, startkosten, spiraalkosten per meter – in totaal €399 – kosten voor een pomp en een zuiger: de monteur ratelde maar door. Ik kon het niet goed volgen en kwam er niet tussen. Het bedrag was zo veel hoger dan ik had verwacht. Andere bedrijven rekenen hiervoor maximaal €200. Ik heb nog betaald ook. Later dacht ik: hoe is het mogelijk?, maar ik voelde me overvallen.”

*Echte naam bij de redactie bekend

De Groot heeft het bedrijf later nog enkele keren gebeld. “Ik werd nooit teruggebeld. Op een mail kreeg ik als antwoord dat de monteur alles duidelijk had besproken en dat ik vrijwillig akkoord was gegaan met zijn voorwaarden. Ze wilden niets aan de factuur veranderen.” De Groot heeft de politie gebeld. “Zij konden niets doen, het is een civiele zaak, een zaak tussen mij en de rioolontstopper.”

Oplichter final
Plus Magazine

Slotenmakers

Afvoerontstoppers zijn niet de enigen die misbruik maken van noodsituaties. Iets langer geleden was er een hausse aan malafide slotenmakers, die onredelijk hoge tarieven rekenden. Eén van de slachtoffers is Ineke van Vessem: “Het is alweer een paar jaar terug. Ik was met vakantie, de overbuurvrouw had de sleutel en hield het huis in de gaten. Normaal ging ze via de garage naar binnen, maar er waren problemen met de roldeur, dus ze ging via de voordeur. Op een gegeven moment belde ze me dat de voordeur niet meer openging. Mogelijk was er een inbraakpoging geweest, maar ze zag geen braaksporen. De rest van de vakantie heeft ze de achterdeur gebruikt.

Thuisgekomen heb ik in de gele gids een slotenmaker opgezocht. Ik nam degene met een grote ­advertentie, in de verwachting dat-ie betrouwbaar zou zijn. Maandagochtend heb ik gebeld. ‘Staat u buiten?’ vroeg hij, maar ik zat binnen, dus het was niet urgent. Toch stond er een uur later al iemand voor de deur die de cilinder heeft vervangen. In de keuken heb ik hem daarna koffie gegeven. Op de rekening stond voorgedrukt €156, plus nog eens €40 voorrijkosten, plus onderdelen. Samen €585. Ik moest ter plekke betalen. Ik voelde me belazerd en bedreigd en was erg opgelucht toen hij de deur uit was. Het werk was ook nog eens slecht uitgevoerd: boven en onder de nieuwe cilinder zat een gapend gat. Ik vertelde over mijn ervaring aan deze en gene en kreeg het advies de verzekering in te schakelen. Na enige aarzeling heb ik dat gedaan en gemeld dat er mogelijk een inbraakpoging was gedaan. Twee weken later werd de rekening betaald. Dat is fijn, maar uiteindelijk betalen we dit via de premie zelf.”

Oplichter busje
Getty Images

Misleiding

Slachtoffers van deze malafide ondernemers hebben weinig aan de politie, zoals De Groot ondervond. Juridisch gezien is het ­namelijk geen oplichting: de afvoer is ontstopt, alleen tegen een bizar hoge prijs. Datzelfde geldt voor de dure slotenmaker. Wél kan het misleiding zijn als een ondernemer vooraf niet duidelijk is en de rekening extreem hoog uitvalt. Bent u misleid, dan kunt u de onder­nemer een brief sturen waarin u de overeenkomst ongedaan maakt vanwege misleiding en waarin u hem vraagt het geld terug te storten. Schrijf dat u naar Consuwijzer en/of de rechter stapt als hij niet over de brug komt. Hoogstwaarschijnlijk zal de ondernemer met een uitvlucht komen en het geld niet overmaken. Dan zult u naar de rechter moeten.

U kunt ook uw rechtsbijstandsverzekering inschakelen, zoals een slachtoffer* van een malafide slotenmaker deed. Hij moest ruim €750 betalen voor een nieuw slot in de slaapkamerdeur. “Ik voelde me geïntimideerd en heb daarom betaald.” Hij liet het er niet bij zitten en nam contact op met het CCV (Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid) om samen met andere gedupeerden klachten in te dienen bij Consu­wijzer, de Fraudehelpdesk en de betreffende banken, en aangifte te doen van btw-fraude. “In je eentje kun je weinig uitrichten, samen sta je sterker. Verzekeraars kiezen in deze zaken vaak voor afkoop, maar na wat overleg zette ARAG de zaak door, om als voorbeeldproces te dienen. We wonnen en de slotenmaker moest alles terugbetalen. Vaak blijkt dan dat de BV niet meer bestaat, maar met enige moeite heeft de incasso-afdeling van ARAG het geld kunnen incasseren.”

Rechtszaken

Recent zijn er ook rechtszaken gevoerd tegen rioolontstoppers. In december 2021 deed de rechtbank Midden-Nederland twee uitspraken. In het ene geval kreeg de benadeelde consument het volledige bedrag van €2662 terug. In de tweede zaak verlaagde de rechtbank de rekening tot een gangbaar tarief van ruim €200 en kreeg de consument €1627,42 terug. In deze zaak voerde rechtsbijstandsverzekering DAS het proces.

Het is zinvol om dit soort misleiding te melden bij Consuwijzer, zodat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) kan ingrijpen. Zo kreeg begin 2022 een slotenmaker- en rioolontstoppingsbedrijf in Helmond een boete van €200.000 voor agressief en misleidend handelen. De leidinggevende kreeg een boete van €50.000. Ook blokkeerde de ACM telefoonnummers, haalde websites uit de lucht en deelde dwangsommen uit. Google heeft op verzoek de advertentie van onbetrouwbare slotenmakers verwijderd.

Oplichters herkennen

Naar de rechter stappen kan achteraf soelaas bieden, maar voor­komen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Zorg dat u een ­malafide ondernemer herkent. Lastig is dat deze bedrijven handig zijn met internet. Ze staan boven- aan de lijst van zoekresultaten. ­Alleen zijn die eerste zoekresul­taten advertenties die u beter kunt negeren, daaronder vindt u de gewone zoekresultaten.

De websites van malafide ondernemers zijn te herkennen aan verschillende ‘rode vlaggen’. Zo hebben ze vaak geen bedrijfsnaam en KvK-nummer. Ook geven ze geen duidelijke prijsindicatie, werken ze vaak met een landelijk 085-nummer en hebben ze ‘Spoed’ of ‘24/7’ op de site staan. Soms zijn de foto’s van medewerkers niet van het personeel, maar van modellen. Ook kreten als ‘De beste’, ‘de snelste’ of ‘de goedkoopste’ zijn loze beloftes.

Verzekering en vrienden

De verzekering is misschien wel het beste alternatief voor Google, want die weet de weg naar aangesloten herstelbedrijven het beste en kan daarbij bemiddelen. Denk verder aan de Vereniging van Eigenaren of de woningbouwvereniging. Wellicht kunnen zij helpen of kennen ze een betrouwbaar bedrijf. Maak ook zelf een lijstje. Vraag vrienden, buren en bekenden naar hun ervaring met slotenmakers, loodgieters en dergelijke, en noteer de gegevens van betrouwbare bedrijven. Bonafide loodgieters zijn lid van de branchevereniging Techniek Nederland. Op Politiekeurmerk.nl vindt u erkende slotenmakers. Zet de telefoonnummers van enkele slotenmakers uit de buurt alvast in de telefoon.

Dure 090X nummers

Wie op internet een gratis nummer zoekt, bijvoorbeeld van de Belastingdienst of voor een corona-vaccinatie, kan een advertentie tegenkomen van een doorschakeldienst. Pas hiervoor op. Dit is een vrij nieuwe vorm van oplichting. Het gaat om 0906-nummers die – tegen betaling van €0,90 of €1 per minuut – doorschakelen naar infor­matiediensten, bijvoorbeeld het gratis nummer van de BelastingTelefoon. Tijdens het telefoongesprek lopen de kosten van het doorschakelnummer door. Een kwartier bellen met een gratis nummer kost daardoor zo €15.

Het aanbieden van doorschakeldiensten is op dit moment niet verboden zolang duidelijk is wie de aanbieder is, wat de dienst precies inhoudt en wat de kosten zijn. Bij verschillende nummers was dat niet duidelijk genoeg, de ACM heeft die nummers dan ook geblokkeerd en/of ingetrokken. Dat ging om doorschakeldiensten naar de Belastingdienst, de GGD en de politie. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat is van plan om betaalde doorschakeldiensten met nummers 090X te verbieden.

Tips bij noodgevallen

  • Als je bij een noodgeval een bedrijf inschakelt, zoals een dakdekker, rioolontstopper of slotenmaker, en er is enige twijfel, maak dan vooraf duidelijke afspraken over wat de werkzaamheden zijn en wat ze gaan kosten.
  • Leg dit vast. Op papier of via e-mail, sms of WhatsApp.
  • Ga niet in zee met een bedrijf dat vooraf geen prijsindicatie wil maken.
  • Vraag na afloop een factuur met de gegevens van het bedrijf en een kostenspecificatie. Dan kunt u later rustig bekijken of het redelijk is. Zo niet, dan kunt u bezwaar maken.
  • Zet niet zomaar een handtekening.
  • Lees eerst alles goed door voordat u tekent.
  • Google heeft de advertentie van de onbetrouwbare slotenmakers verwijderd

Marieke Henselmans schreef een handig boek over hoe je wél goede mensen vindt. Lees er hier meer over

 

Auteur