Reisorganisatie failliet, wat nu?

Getty Images

Een reisorganisatie die plotseling failliet gaat, is helaas geen uitzondering. Waar moet je dan op letten om financiële schade te voorkomen?

Garantieregeling

Iedere reisorganisatie die pakketreizen en uitstapjes aanbiedt, is verplicht maatregelen te nemen voor het geval zij failliet gaat. Deze garantieregeling zorgt ervoor dat vooruit betaald geld bij een faillissement terug wordt betaald. Is de vakantie al begonnen, dan moet de reisorganisatie zorgen dat u terug kunt komen. Ook kan de reisorganisatie ervoor zorgen dat een andere organisatie de reis overneemt. Verreweg de bekendste garantieregeling is de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), maar er zijn ook anderen.

Controleren

Boekt u bij een reisorganisatie die is aangesloten bij een goede garantieregeling (zoals TravelBird die aangesloten is bij SGR), dan zit u veilig bij een faillissement. Gaat er iets mis, dan heeft u garantie. Controleer daarom altijd of een reisorganisatie is aangesloten bij een garantiefonds. Staat het logo van bijvoorbeeld SGR op de site van de reisorganisatie, dan mag u ervan uitgaan dat de organisatie is aangesloten.

Toch is het heel verstandig om op de dag van het boeken naar de website van het garantiefonds te gaan om te controleren of de organisatie echt is aangesloten. Het kan voorkomen dat reisorganisaties tijdelijk niet zijn aangesloten en soms staat daardoor het logo van het garantiefonds ten onrechte toch op de website. Gaat zo’n reisorganisatie failliet, dan heeft u geen garantie. Dit geldt ook in het geval van een plotseling negatief reisadvies.

Andere maatregelen

Sommige reisorganisaties zijn niet aangesloten bij een garantieregeling. Ze hebben dan zelf iets geregeld. Wilt u bij zo’n organisatie boeken, probeer dan een goed beeld te krijgen hoeveel deze maatregelen waard zijn. Boek alleen als u het echt vertrouwt.

Heb ik recht op garantie als een winkel plotseling failliet gaat of een fabrikant stopt?

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl