Wat nu?
Op 6 januari heb ik 19.000 euro door mijn eigen schuld, op een verkeerd banknummer gestort. Een paar dagen later heb ik daar nog eens 7000 euro aan toegevoegd, maar toen kreeg ik een seintje dat het nummer niet correspondeerde met de naam van de ontvangende partij. Volgens mijn bank ABN was het geld bij de ING terecht gekomen. Vorige week kreeg ik het geld gelukkig weer terug. Wat me opviel was dat de ABN geen enkele poging deed me gerust te stellen. Bestond er misschien een kans dat ik m’ n geld kwijt zou zijn geweest?
Mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen tikfouten. Niet ABN Amro, maar u heeft een fout gemaakt, waardoor het geld bij een wildvreemde persoon terecht kwam. U heeft best geluk gehad dat die persoon het geld gewoon weer heeft teruggestuurd. Het doet me denken aan die kwestie van die vrouw uit Almelo, die plotseling een bedrag van 43 000 euro op haar rekening zag staan. Dat was een onverwacht buitenkansje om haar gokschulden te voldoen! De rechtmatige eigenaar had de rechter nodig om het geld terug te krijgen.
[[adsense]]
Banken hebben in hun voorwaarden opgenomen dat ze niet de naam en het rekeningnummer hoeven te controleren. Toch doen ze dat wel, maar ze kunnen niet voorkomen dat er geregeld bedragen doorheen glippen. Veel mensen zullen dat herkennen.
Als een bedrag niet op het juiste adres is aangekomen, maar wel afgeschreven is, moeten mensen dat bij uw eigen bank melden. Die neemt contact op met de bank waar het geld terecht is gekomen. Deze bank vraagt z’n rekeninghouder vervolgens het geld ‘alsjeblieft’ weer terug te storten. Als deze dat niet wil, heeft de afzender een probleem en zal voor de rechter moeten bewijzen dat er geen sprake is geweest van een reguliere betaling.
[[image file="2012-01/button-twitter_1.png" align="center" ]]