Veel klachten over einde papieren treinkaartje

Getty Images

Vanaf woensdag 9 juli is het niet meer mogelijk om met een papieren kaartje in de trein te reizen. Iedereen wordt verplicht met een OV-chipkaart te reizen. Bij het OV loket zijn al veel klachten binnen gekomen, vooral van abonnementshouders.

Onregelmatige reizigers, die geen OV-chipkaart hebben en toeristen kunnen vanaf 9 juli bij de balie of automaat een eenmalige chipkaart kopen voor een treinreis. Deze eenmalige chipkaart is een papieren kaartje met daarin een chip. Voor deze eenmalige chipkaart betaalt een reiziger altijd het volle tarief, reizen met korting in niet mogelijk. Een eenmalige chipkaart kost €1. Voor onregelmatige reizigers betekent de invoering van de ov-chipkaart dus een prijsverhoging. Het is ook mogelijk een ov-chipkaart te kopen. De adviesprijs is €7,50 en op de chipkaart moet een saldo staan van minimaal €20.

Klachten

Veel klachten komen van reizigers met een voordeelurenkaart die deels binnen en deels buiten de spitsuren reizen. Buiten de spits krijgen ze 40 procent korting, tijdens de spits betalen ze het volle pond. In het nieuwe systeem moeten ze om korting te krijgen aan het eind van de spits de trein verlaten, uitchecken op het station en weer inchecken. Meestal is de trein dan vertrokken. In de oude situatie konden ze dit elegant oplossen door twee kaartjes te kopen. Dat kan nu niet meer. Het OV loket vindt de nieuwe methodiek klantonvriendelijk en meent dat een geautomatiseerd systeem moet kunnen bepalen welk deel binnen de spits valt en welk deel daarbuiten.

Meer informatie en de meest gestelde over de wijzigingen vindt u op de website van de NS.

Auteur