Plastic vermogen wordt niet altijd verzilverd
We hebben met z’n allen voor miljoenen euro’s aan airmiles opgespaard. Bijna de helft van alle huishoudens, meer dan 3,2 miljoen gezinnen, zit samen op een tegoed van 23 miljard airmiles. Met een waarde van maar liefst €230 miljoen.
Sommigen hebben van het sparen een hobby gemaakt, bezitten inmiddels meer dan 100.000 airmiles en werken welbewust toe naar een grote aankoop. Anderen kopen er een messenset voor of zetten hun airmiles om in serviesgoed of gebruiken het als een korting op de vakantie. Maar velen doen er helemaal niets mee, denken er nauwelijks aan en laten het tegoed oplopen. Het saldo van de meeste deelnemers zweeft, zonder dat ze het precieze aantal kennen, rond de 10.000 airmiles (waarde: €100).
Wat doen we ermee?
Dat stuwmeer aan miles vol laten lopen is zonde, want het kweekt geen rente. En als de firma Air Miles onverhoopt failliet zou gaan, bestaat de kans dat we ons tegoed mooi kwijt zijn. Daarom is er iets voor te zeggen dat verborgen tegoed maar eens te verzilveren. Wie het een beetje handig aanpakt, kan daar met het oog op de komende feestdagen een aardig meevallertje uit halen. Wie wil genieten van deze sigaar uit eigen doos, kan om te beginnen eens naar de website van Air Miles gaan. Als het goed is – en u hebt de moeite genomen een eventueel nieuw adres door te geven – krijgt u eens per jaar een schriftelijk overzicht. Maar u kunt uw saldo ook opzoeken, bij ‘Mijn saldo’. Daarvoor moet u zich wel eerst registreren.
Naar de webwinkel
In de webwinkel, die sinds 2008 de fysieke cadeauwinkels van Air Miles vervangt, kunt u artikelen uitzoeken en met airmiles betalen. Uiteraard is het aanbod beperkt, maar er zijn wel altijd aanbiedingen, en wie weet zitten er geschikte sinterklaas- of kerstcadeaus bij. Als u niet te lang wacht, kunt u uw bestellingen mooi op tijd voor de feestdagen in huis hebben. Mocht u in een sociale bui zijn, dan kun u uw airmiles via de website ook schenken aan een goed doel. Elke airmile die u doneert aan Cordaid Memisa, Doe Een Wens Stichting, War Child of Stichting Aap is een halve cent waard. Een ander goed doel kiezen is helaas niet mogelijk.
U kunt voor aankopen ook terecht bij de bedrijven die airmiles uit-geven, zoals Shell, V&D, Dixons, Etos of Landal GreenParks. Bij sommige bedrijven die zelf geen airmiles uitgeven, kunt u ze wél inwisselen. Met de kleinkinderen naar de Efteling in de kerstvakantie? Dat wordt weer een beetje betaalbaar met hulp van airmiles-korting. Een toegangskaartje kost dan geen €29, maar €15. Maar als je met z’n viertjes gaat, verdwijnen er wel 5600 airmiles in Holle Bolle Gijs. En: bedenk dat u het kopen van airmileskaarten voor de Efteling van tevoren moet regelen. Meer informatie op de website van de Efteling:www.efteling.com.
U bent trouwens niet de enige, want de Efteling heeft dit jaar al honderdduizend airmiles-bezoekers gehad. Ook kaartjes voor dierentuinen zoals Blijdorp, Burgers’ Zoo en het Dierenpark Emmen kunt u gedeeltelijk of helemaal met airmiles betalen. Ook hier geldt: vooraf regelen. Let bij het verzilveren van uw tegoed wel op of u waar voor uw miles krijgt. Ook in de webwinkel van Air Miles is het zinnig u af te vragen of de digitale camera van Samsung voor €49 en nog eens 4000 airmiles (dus €89) wel echt een koopje is. Of is die ergens anders voor minder geld te krijgen? Henk Kok van Loyalty Management Nederland, dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van de Air Miles-kaarten: “Het zal best weleens voorkomen dat eenzelfde artikel ergens anders goedkoper is. Door de ontwikkeling van internet zijn er tegenwoordig zoveel aanbiedingen, dat je niet altijd de goedkoopste kunt zijn. Dat is ook niet het uitgangspunt van Air Miles. Maar toch wordt er nog volop ingewisseld.
Leuk, meer niet
Door de crisis worden er trouwens wel meer airmiles ingewisseld en is de voorraad de afgelopen twee jaar met 3 miljard afgenomen, tot 23 miljard. Die enorme airmiles-berg kon ontstaan doordat airmiles niet meer zo ‘hot’ zijn als vroeger. We kiezen niet meer speciaal voor een winkel of tankstation omdat we daar airmiles krijgen. Het is leuk als je ze krijgt, maar meer ook niet. Hoe anders was dat bij de start in 1994. De mensen stonden bijna in de rij om bij grote trekkers zoals Albert Heijn, V&D, ABN Amro en Shell te ‘mogen’ sparen. In de allereerste fase meldden zich direct al twee miljoen gezinnen, die er vaak een sport van maakten zoveel mogelijk airmiles te vergaren. De automatische spaarpunten werden ingewisseld bij KLM en de Efteling. Maar ook toen al bleven er zoveel miles op de spaarpasjes staan, dat de organisatie in 1998 de mogelijkheden verruimde om ze in te wisselen, door het inruilen bij de partners zelf mogelijk te maken en door het openen van cadeauwinkels.
Trouwe klanten?
Al slapen er vele pasjes, airmiles-klanten lijken trouw aan hun spaarsysteem. Van alle deelnemers blijft 75 procent ten minste acht jaar meedoen. Echtscheiding en overlijden zijn de belangrijkste redenen om het pasje in te leveren. Maar wat is trouw? Wie neemt de moeite om zijn pasje in te leveren? Veel mensen hebben het pasje wel, maar hebben ook het gevoel dat het niet veel uitmaakt. Een airmile bij Shell levert een cent per liter op, maar wat schiet je daarmee op als je een kilometer verderop, zonder airmiles, acht cent per liter goedkoper kunt tanken? Kok houdt de moed erin. Hij beaamt dat airmiles minder vaak een stimulerende factor zijn bij een koopkeuze van een consument. “Toch zie je dat acties van Praxis of V&D, door met airmiles kassakorting te geven, heel goed werken.”
In de loop der jaren is de waarde van de airmile ook nog gaandeweg gedaald, van 13,6 cent per punt tot slechts 1 cent. Mensen die op een stapel van 100.000 airmiles zitten, kunnen dus slechts cadeaus ter waarde van €1000 kopen. Maar eerlijk is eerlijk: vroeger kreeg je airmiles minder snel, ongeveer een airmile voor €11 aan boodschappen. Nu is dat €2. Blijkbaar slaat de inflatie ook hier al toe.Ook het ogenschijnlijk enorme saldo, waarvoor je vervolgens eigenlijk weinig kunt kopen, maakt het airmiles-systeem er niet aantrekkelijker op. Wie 10.000 miles heeft opgespaard, kan daarvoor in de webshop bijvoorbeeld een wekkerradio voor 6000 miles en een citruspers voor 4000 miles aanschaffen. Leuke extraatjes, maar veel mensen vinden dat toch tegenvallen, gezien het feit dat je ‘duizenden’ punten hebt gespaard.
Liever zegeltjes...
En dan nog dit: opvallend is dat het moderne, digitale systeem van airmiles sparen het aloude zegeltjesplakken nog lang niet heeft verdrongen. Kok: “Ik weet niet precies waar het ’m in zit. Misschien zijn het toch die handelingen die aantrekkelijk zijn; dat plakken van zegeltjes op een kaart en die vervolgens inruilen voor contant geld.” Daar zit misschien iets in. Het tastbare versus het virtuele. Marktleider Albert Heijn ziet het zegeltjesplakken zelfs als een Hollandse traditie. “Er blijft een doelgroep voor”, zegt een woordvoerder. “We onderzoeken wel andere spaarvormen, maar we verkopen door de jaren heen nog steeds evenveel zegeltjes. En nee, niet alleen aan ouderen. Ook jonge
gezinnen doen graag mee.”
Hoeveel dat er precies zijn, houdt de grootgrutter geheim. Ons totale toegoed aan spaarzegels is dan ook slecht te berekenen. De bijna antieke zegeltjes van Douwe Egberts bijven ook onverminderd populair. Bijna 70 procent van alle Nederlanders spaart deze waardepunten. DE heeft sinds kort ook een nieuw systeem met een pasje, maar daar doen slechts 65.000 mensen aan mee.