Webwinkels geven beter informatie over retouren

Getty Images

Honderden webwinkels in de modebranche hebben informatie op hun website over terugbetaling bij retour aangepast. Uit een eerder onderzoek bleek dat er veel schortte aan de informatie op websites en dat was voor de Autoriteit Consument & Markt (ACM) reden om de webwinkels aan te sporen tot verbetering.

In het onderzoek bleek dat meer de de helft van de onderzochte website onjuiste of onvolledige informatie gaf over terugbetaling bij retouren. 85% van de webwinkels informeerde consumenten onjuist over de termijnen voor terugbetalen.

In een nieuwe steekproef blijkt dat de informatie sterk is verbeterd bij webwinkels die zijn aangesloten bij Thuiswinkel en Stichting Webshop Keurmerk. Daarnaast heeft ACM 40 niet-aangesloten webwinkels zelf telefonisch aangesproken op onjuiste informatie. Deze webwinkels hebben op korte termijn verbeteringen toegezegd. Binnenkort gaat de ACM winkels aanpakken die zich niet aan de regels houden. De ACM kan boetes en lasten onder dwangsom uitdelen van maximaal 450.000 per overtreding.

Terugbetaling

Aankopen op internet kunnen binnen 14 dagen na ontvangst ongedaan worden gemaakt. Voor het terugbetalen gelden onder andere de volgende regels:
- de webwinkel moet binnen 14 dagen het geld terugbetalen
- de webwinkel moet alle betalingen terugbetalen, dus ook eventuele bezorgkosten
- de consument betaalt de retourzending als dit vooraf is gemeld
- de webwinkel moet terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel
- de webwinkel moet deze regels duidelijk op de website zetten.

Bron: www.acm.nl

Auteur 
Bron 
  • Geld & Recht