Zo weert u ongewenste telefoontjes

Man wordt helemaal gek van telefoon
Getty Images

Verkooptelefoontjes zijn al jaren een grote bron van ergernis voor consumenten. Er komen bij Consuwijzer dan ook veel klachten over binnen. Reden voor de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om een video te maken waarin zij uitleggen wat je kunt doen om deze telefoontjes te stoppen.

Veel klachten over telefonische verkoop gaan over de verkoop van energiecontracten. Consumenten worden ongevraagd gebeld en verkopers maken aan het begin van het gesprek niet duidelijk wie ze zijn en waarom ze bellen. Vaak worden consumenten onder valse voorwendselen gebeld, bijvoorbeeld 'om de energienota door te nemen'. De ACM krijgt zelfs meldingen over verkopers van energiecontracten die zich voordoen als ACM-medewerkers. Voor de duidelijkheid: ACM verkoopt geen energiecontracten en belt geen consumenten.

Moderne vrouw aan de telefoon
Getty Images

Rechten van de consument

Bij telefonische verkoop hebben consumenten een aantal rechten. De belangrijkste zijn:

  • Bedrijven mogen alleen bellen als de consument daarvoor toestemming heeft gegeven of maximaal drie jaar geleden klant is geweest. 
  • Een consument heeft 'recht van verzet', dat wil zeggen dat de consument kan zeggen dat het bedrijf niet meer moet bellen.
  • Een bedrijf moet in het begin van het gesprek duidelijk melden waarvoor het belt.
  • Een consument heeft veertien dagen bedenktijd als hij 'ja' heeft gezegd, maar daar later spijt van krijgt.
  • Bij een contract voor energie of telecom moet het aanbod eerst schriftelijk worden ondertekend voordat de consument eraan vast zit.

Auteur