Veel consumenten hebben vorig jaar een reisvoucher gekregen omdat hun vakantie werd geannuleerd wegens corona. Normaal gesproken zouden zij recht hebben op geld terug, maar veel reisorganisaties konden dat niet betalen. Na maximaal een jaar hebben deze consumenten alsnog recht om hun geld terug te krijgen of een nieuwe reis te boeken.
Consumenten die na twaalf maanden nog geen geld terug hebben ontvangen, moeten bij het Garantiefonds SGR hun reisvoucher claimen. Bij een faillissement van de reisorganisatie blijft de voucher dan gedekt door het garantiefonds. De termijn voor het claimen is verlengd van twee tot vier maanden. Het SGR heeft voldoende geld om bij het faillissement van een reisorganisatie de vouchers aan consumenten terug te betalen. Reisorganisaties die pakketreizen aanbieden, zijn verplicht aangesloten bij een garantiefonds, zoals de SGR.
Wilt u geld terug, neem dan eerst contact op met de reisaanbieder en vraag uw geld terug. Meldt dit bij het garantiefonds van uw reisaanbieder. Meldt het ook bij Consuwijzer.nl, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM kan optreden als reisorganisaties zich niet aan de regels houden.
De Consumentenbond heeft een e-mail adres geopend voor consumenten met een verlopen SGR-voucher. Consumenten die hun geld niet terug krijgen kunnen zich daar melden.
Voucherfonds
De SGR en de overheid zijn bezig met het opzetten van een Voucherfonds. Reisorganisaties kunnen bij dit fonds geld lenen om vouchers met SGR-dekking uit te betalen. Het voucherfonds is nog niet goedgekeurd door de Europese Commissie en kan dus nog niet van start.
Ruim een maand geleden bleek uit een onderzoek van rechtsbijstandsverzekeraar Arag dat bijna tachtig procent van de consumenten met een vouchers liever geld heeft dan een voucher. De helft van de consumenten is ook van plan geld terug te vragen.