Consumenten hebben vorig jaar 26,6 miljard euro uitgegeven bij webshops. Dat is zeven procent meer dan een jaar eerder. Het aantal online aankopen steeg met 27 procent naar 335 miljoen. Wel zijn er grote verschillen per sector. De groei werd voornamelijk veroorzaakt door de coronacrisis en de overheidsmaatregelen. In 2019 leek de groei voor webwinkelen namelijk af te vlakken.
Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Online verkoop is in de eerste plaats gegroeid door het grotere aantal aankopen per online koper. Dat steeg van 19 in 2019 tot 24 in 2020. Daarnaast steeg ook het aantal online kopers met twee procent.
Tussen producten en diensten zijn grote verschillen. Bij producten steeg de besteding met 43 procent en het aantal aankopen met 41 procent. Bij de dienstensector, vooral bij de reis- en vrijetijdsbranches, daalde de online bestedingen met 39 procent en het aantal aankopen met 37 procent.
Door de coronamaatregelen moesten consumenten meer thuis blijven en konden zij minder uitstapjes maken. Dat is te zien in de enorme groei in de online uitgaven voor Home & Living (plus 83 procent), Doehetzelf/tuin (plus 74 procent) en Sport en Recreatie (plus 62 procent). Bij de diensten is het beeld compleet anders. Pakketreizen lieten een daling zien van 72 procent, terwijl losse vliegtickets en accommodaties 37 procent achteruit gingen.