Wie een geboekte vakantie in het water ziet vallen vanwege corona, heeft toch recht op teruggave van de betaalde reissom in plaats van een tegoedbon. Maar reisbedrijven zijn hierdoor in paniek, want dit kan volgens hen hun ondergang betekenen.
Tot nu toe krijgen klanten van reisbedrijven wier reis is geannuleerd, een zogenaamde ‘coronavoucher’. Daarmee kunnen ze binnen een jaar na de uitgifte op reis zodra het weer mag. Of krijgen alsnog hun geld terug als ze er binnen dat jaar geen gebruik van maken. Dat is officieel niet toegestaan, want de Europese wetgeving eist dat klanten binnen 7 dagen hun reissom terugkrijgen. De Europese Commissie gaat daarom lidstaten die toch coronavouchers toestaan sancties opleggen. Verkeersminister van Nieuwenhuizen voelt zich daarom gedwongen om reisbedrijven aan de verplichting tot terugbetaling te houden. Tegelijkertijd hoopt ze dat klanten genoegen met de voucher nemen.
Maar voorman Frank Oostdam van de reiskoepel ANVR waarschuwt voor een “ineenstoring” van de Nederlandse reisindustrie als alle klanten hun geld terug moeten krijgen. Zoveel hebben de reisbedrijven namelijk niet in kas, zegt hij. Hij maakt de vergelijking met een bankrun, waarbij alle klanten opeens massaal hun spaargeld komen opeisen. Geen enkele bank kan dat overleven.
Vliegmaatschappij KLM heeft zijn beleid al aangepast. Passagiers wier vlucht wordt geannuleerd, kunnen nu ook hun geld terugkrijgen in plaats van een tegoedbon ontvangen. Het is nog niet bekend of dat ook geldt voor passagiers die al een voucher hebben geaccepteerd. Maar de vliegmaatschappij bedenkt momenteel manieren om het het accepteren van het coronavoucher extra aantrekkelijk te maken. Bijvoorbeeld door gratis extraatjes tijdens de vlucht aan te bieden. Naar verwachting gaan andere reisbedrijven dat ook doen.
De coronavoucher is geldig voor vakanties tot 1 juni. Maar of dat wordt verlengd, is nog niet zeker. De voucher wordt namelijk gedekt voor het reisgarantiefonds SGR, en die durft zijn garantie nog niet te verlengen. Als het reizen als gevolg van overheidsbeperkingen nog langer onmogelijk blijft, neemt het schaderisico van de SGR namelijk flink toe. Dan dreigt de bodem van de kas snel in zicht te komen en kunnen reizigers niet meer hun geld terugkrijgen als een reisorganisatie failliet gaat. De Nederlandse reisbedrijven hopen dat de SGR snel besluit om zijn garantie te verlengen.