Vloggen: het moderne dagboek

Getty Images

Een vlog is de afkorting van 'video weblog'. Iemand filmt zichzelf, terwijl hij of zij de kijker direct aanspreekt. Een razend populaire trend, vooral onder jongeren, die hun videohelden trouw blijven volgen.

Oorsprong

Begin deze eeuw werd er voor het eerst geëxperimenteerd met vloggen in New York, waar in 2005 de eerste videoblogconferentie werd gehouden. Dat jaar sloten zo'n 1000 leden zich aan bij de 'Yahoo Vlogging Group'. In Nederland werd de opkomende trend later opgepikt. Enkele vloggers in ons land, toen veertien jonge mensen, lieten op televisie zien wat voor video's zij dagelijks maken.

Naarmate het steeds makkelijker werd om videobestanden te verspreiden via internet, kreeg vloggen een enorme boost in populariteit. Zeker de laatste jaren stuit je op YouTube overal op vlogs; van gezondheidstips tot beautyvlogs en van pretparkbezoeken tot gamevideo's.

Enzo Knol

De bekendste vlogger van Nederland is zonder twijfel Enzo Knol. Net als vrijwel alle vloggers plaatst hij zijn video's op YouTube, iedere dag twee. Enzo is 23 en begon met vloggen in 2013. Een jaar later werd hij echt bekend bij het grote (jonge) publiek, toen hij op zijn fiets een stunt deed die misging en zijn arm brak. Ruim 400.000 mensen abonneerden zich gratis op zijn YouTube-kanaal. De vlogger moest zelfs door de politie worden afgevoerd toen hij bij de Jaarbeurs een fandag organiseerde. Inmiddels heeft Enzo Knol bijna 1,3 miljoen kijkers.

Zijn filmpjes zijn niet eens per se 'bijzonder'. Hij maakt alledaagse dingen mee en doet daar in zijn video's verslag van. Vaak met veel gevoel voor humor, soms over serieuze onderwerpen, zoals pesten of de scheiding van zijn ouders. En in enkele gevallen gebruikt hij sluitreclame, waar de vlogger flink voor betaald krijgt. De kracht van Enzo (of 'Knolpower!' zoals hij zelf altijd zegt) is zijn enthousiasme. Hij maakt doodgewone dingen spannend, heeft een vlotte babbel en versnelt de beelden vaak net een fractie in de montage.

Alle leeftijden

Vandaag de dag is vloggen zo populair, dat het niet meer alleen een trend onder de jeugd is. De samenleving digitaliseert steeds verder, ook veel ouderen hebben inmiddels een tablet of een e-book en vormen dus een publiek voor vloggers. Zo maakt Minke Flach beautyvlogs voor Plus Magazine, waarin ze elke keer nieuwe schoonheidstips geeft.

[ITEMADVERTORIAL]