Onbekend, buitenlands nummer: neem niet op en bel niet terug
De telefoon gaat en er verschijnt een onbekend nummer uit het buitenland, zoals Algerije of Tunesië. Wat kun je dan het beste doen en vooral: wat niet?
Criminelen proberen via allerlei digitale wegen toe te slaan. Ze verzinnen telkens nieuwe, frauduleuze trucs. Zo is er vrijwel wekelijks een nieuwe nepmail in omloop.
Telefonische fraude
Er zijn ook criminele bellers actief. Vaak bellen zij vanuit landen buiten Europa, zoals bijvoorbeeld Algerije. Je ontvangt een gemiste oproep van een telefoonnummer dat je niet kent, waardoor je toch benieuwd bent wie er gebeld heeft. Bel je terug, dan hoor je een bandje of alleen een kiestoon, maar zonder dat je het door hebt lopen de kosten dan al flink op. Deze manier van fraude via buitenlandse telefoonnummers wordt ook wel 'Wangiri fraude' genoemd.
Wat moet je doen?
Allereerst is het verstandig om niet op te nemen en niet terug te bellen als u een onbekende, buitenlandse oproep krijgt. Toch beweerden klanten van Tele2 die niet opnamen dat zij tóch een hoge rekening ontvingen. Sterker nog: sommigen hadden hun telefoon niet eens op zak op het moment dat ze gebeld zouden hebben. Internetdeskundige Danny Mekić was te gast in Kassa. Volgens hem kan het gebeuren dat bepaalde Android-apps (vaak gratis spelletjes) automatisch toestemming geven voor oproepen, maar dit komt zelden voor. Het is mogelijk dat criminelen zelf een nieuwe manier hebben gevonden.
Het is verstandig om het nummer even op te zoeken in Google. Misschien ziet u meer klachten voorbijkomen of staat het nummer al bekend als frauduleus. Als dit het geval is, dan kunt u het nummer blokkeren en uw provider informeren. Providers hebben namelijk de mogelijkheid om een buitenlands nummer van criminelen voor al haar gebruikers te blokkeren. Zo bewijst u uzelf en andere klanten van uw provider een dienst.
Meer over het stoppen van ongewenste telefoontjes >>
Te laat: ik ben slachtoffer, wat nu?
Als u een hoge rekening heeft ontvangen door deze criminele truc, adviseert internetdeskundige Mekić om ook contact op te nemen met uw provider. Die moet namelijk kunnen bewijzen dat u daadwerkelijk gebeld heeft. U kunt als u er niet uitkomt ook naar de geschillencommissie of de rechter stappen. U heeft als consument rechten, dus ons advies is: laat het er in geen geval zomaar bij zitten en onderneem stappen.